Show simple item record

La creatividad: Un proceso cognitivo, pilar de la educación;
Criatividade: Um processo cognitivo, pillar da educação

dc.creatorMéndez Sánchez, María Andrea
dc.creatorGhitis Jaramillo, Tatiana
dc.date2018-05-15
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:01Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:01Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2198
dc.identifier10.4067/S0718-07052015000200009
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138860
dc.descriptionThis investigation is aimed at characterizing one of the cognitive processes that give place to creativity. This study is based on the Texas school proposal, developed by authors Finke, Ward & Smith (1996), who affirm that cognitive-creative processes are developed in two phases, the generative phase and the exploratory phase. This qualitative and descriptive study is aimed at characterizing the analogical transfer (PCC) in fiction stories written by seven and eight years old students participating in the study. Analysis has allowed the demonstration that education is the pertinent and adequate vehicle for developing the creative capacity in both boys and girls.en-US
dc.descriptionLa presente investigación busca caracterizar uno de los procesos cognitivos que dan lugar a la creatividad. Dicho estudio se basó en la propuesta de la escuela de Texas desarrollada por los autores Finke, Ward & Smith (1996), quienes afirman que los procesos cognitivos creativos se dan en dos fases, la generativa y la exploratoria. El estudio fue cualitativo de tipo descriptivo y buscó caracterizar la transferencia analógica (PCC) en los relatos de ficción escritos por los estudiantes de siete y ocho años de edad participantes del estudio. El análisis permitió demostrar que la educación es el vehículo pertinente y adecuado para el desarrollo de la capacidad creadora en niños y niñas.es-ES
dc.descriptionPretende-se caracterizar um dos processos cognitivos que dão lugar à criatividade. Baseou-se na proposta da escola do Texas desenvolvida por Finke, Ward & Smith (1996), os quais afirmam que os processos cognitivos criativos se dão em duas fases, a gerativa e a exploratória. Estudo qualitativo do tipo descritivo que procurou caracterizar a transferência analógica (PCC) em histórias imaginárias escritas por estudantes de sete e oito anos participantes do estudo. A análise permitiu demonstrar que a educação é o veículo pertinente e adequado para o desenvolvimento da criatividade em crianças de ambos os sexos.pt-BR
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2198/2793
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2198/3408
dc.rightsDerechos de autor 2015 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 2 (2015); 143-155en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 41 Núm. 2 (2015); 143-155es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleCreativity: A cognitive process, pillar of educationen-US
dc.titleLa creatividad: Un proceso cognitivo, pilar de la educaciónes-ES
dc.titleCriatividade: Um processo cognitivo, pillar da educaçãopt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record