Approach to an evaluation model of the permanent education of teachers in Chile
APROXIMACION A UN MODELO EVALUATIVO DE LA FORMACION PERMANENTE DEL PROFESORADO EN CHILE;
dc.creator | Miranda Jaña, Christian | |
dc.date | 2018-06-07 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:03Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:03Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3339 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052005000200010 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138875 | |
dc.description | The purpose of this investigation is to contrast a model of analysis which allows us to come closer to the aspects that permanent training contributes to the teachers in professional terms. The impact produced by the Abroad Training Program (PBE) on the professional self-esteem of the benefited teachers is analized. A quasi-experimental design was chosen, including a pre-test and a post-test, to articulate qualitative and quantitative procedures. The Self-esteem Scale by Arzola y Collarte (1992) was validated and applied to a sample of 352 primary school teachers in order to evaluate the professional self-esteem. The results revealed: a) significant differences before and after the PBE was carried out in relation to the professional self-esteem profile in the dimensions: I am, I feeland I do, exempting the self-criticism and vocation factors; and, b) the relations perceived among the dimensions allowed the clarification of a evaluating model that demonstrates the impact of the PBE on such competence. | en-US |
dc.description | El propósito de esta investigación es contrastar un modelo de análisis que permita aproximarse a los aspectos que la formación permanente aporta a los docentes en términos profesionales. Para ello se analiza el impacto provocado por el Programa de Becas en el Exterior (PBE) sobre la autoestima profesional de los docentes beneficiados. Se optó por un diseño cuasiexperimental con pretest y postest que articula procedimientos cualitativos y cuantitativos. A una muestra de 352 profesores de nivel básico se validó y aplicó la Escala de Autoestima de profesores de Arzola y Collarte (1992) destinada a evaluar tal competencia profesional. Los resultados revelaron: a) diferencias significativas entre el perfil de autoestima profesional percibido antes del PBE y posterior a éste en las dimensiones Yo Soy, Yo Siento y Yo Hago, exceptuando los factores de Autocriticidad y Vocación; y b) las relaciones percibidas entre las dimensiones permitieron la clarificación de un modelo evaluativo que evidencia el impacto del PBE sobre tal competencia. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3339/3210 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3339/3821 | |
dc.rights | Derechos de autor 2005 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 31 Núm. 2 (2005); 145-166 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 31 Núm. 2 (2005); 145-166 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Approach to an evaluation model of the permanent education of teachers in Chile | en-US |
dc.title | APROXIMACION A UN MODELO EVALUATIVO DE LA FORMACION PERMANENTE DEL PROFESORADO EN CHILE | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}