Show simple item record

Arrojados en la acción. Aprender a enseñar en la experiencia de práctica profesional;

dc.creatorAlmeyda Hidalgo, Liliam
dc.date2018-09-03
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:03Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:03Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3570
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000500002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138876
dc.descriptionThis article presents the findings of a research which studied the practicum as a device of teacher education, with the aim of analysing the learning produced by the teaching of a discipline, as carried out by pre-service teachers of History and Social Sciences. Particularly, this paper presents the analysis of the reflective process experienced by student teachers about their learning developed in this educational modality. To do this, we  applied different types of interviews associated to class observations. To analyse the information, we followed principles from Grounded Theory and the elaboration of a Thick Description. The findings suggest that student teachers incorporate a variety of learning contents related to the teaching of the discipline and to the work as a teacher in a wider sense. These contents are acquired through diverse performances that involve action, study and reflection, and which take place in diverse settings and are influenced by different actors.en-US
dc.descriptionEste artículo presenta resultados de una investigación orientada a estudiar la práctica profesional como dispositivo de formación docente, con el fin de analizar el aprendizaje de la enseñanza disciplinar que desarrollan futuros profesores de historia y ciencias sociales. Específicamente, se presenta el análisis del proceso reflexivo realizado por los practicantes acerca de los aprendizajes desarrollados en estas experiencias formativas. Con este fin, se aplicaron distintos tipos de entrevistas asociados a observaciones de clases. Para el análisis de información se siguieron principios de la Teoría Fundamentada y la elaboración de una Descripción Densa. Los resultados reportan que los practicantes incorporan una serie de contenidos de aprendizaje relativos a la implementación de la enseñanza disciplinar y al trabajo docente en sentido más amplio. Estos contenidos se adquieren mediante diversos desempeños que implican la acción, el estudio y la reflexión, además de tener lugar en diversos espacios y estar influidos por distintos actores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3570/4443
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 11-30en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 11-30es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleThrown into action. Learning to teach from the practicum experienceen-US
dc.titleArrojados en la acción. Aprender a enseñar en la experiencia de práctica profesionales-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record