Show simple item record

APUNTES SOBRE SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN CONTEXTO INTERNACIONAL, REGIONAL Y LOCAL;

dc.creatorBrunner, José Joaquín
dc.date2018-06-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:04Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:04Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3284
dc.identifier10.4067/S0718-07052009000200012
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138897
dc.descriptionThe present article analyzes the current development stage of higher education sociology in the north, with emphasis on the United States and Europe, and the degree of its establishment in Spanish speaking Latin America, in particular. It reviews its academic institutionalization, professionalization of research and disciplinary production in the central countries and its later evolution through geographical diffusion, inclusion of new subjects, interdisciplinary emphases, differentiation and specialization of approaches and through an increasing comparative focus in the study of national systems. It also attests to the weaknesses of those institutionalization, professionalization and production processes in Latin America, in contrast with the region's contribution in terms of some analytical perspective and distinctive topics, such as the proclamation of a idiosyncratic ' Latin American university model', its political content and relationship with the civil society, the role of student movements, the impact of authoritarian regimes on higher education and the cultivation of a critical approach (critical and alienated at the same time) towards the globalization, marketization and increasing privatization of the region's higher education. Finally, in the way of a brief case study, a short analysis of the weak and still embryonic institutionalization of the higher education research filed in Chile is offered, as well as of the types of research personnel that work within it. A quantification and characterization of the production of these different groups is presented, and their involvement in public policy debates, relative localism and lack of theoretical ambition are explored.  en-US
dc.descriptionEl presente artículo analiza el estadio de desarrollo en que se encuentra la sociología de la educación superior en los países del norte, con énfasis en los Estados Unidos y Europa, y su grado de implantación en América Latina de habla hispana y en Chile, en particular. Revisa los procesos de institucionalización académica, profesionalización de la investigación y producción disciplinaria en los países centrales y su posterior evolución por difusión geográfica, inclusión de nuevos temas, énfasis interdisciplinarios, diferenciación y especialización de enfoques y por efecto de un creciente foco comparativo en el estudio de los sistemas nacionales. Muestra enseguida la debilidad de esos mismos procesos de institucionalización profesionalización y producción en América Latina, en contraste con la contribución realizada por esta región en términos de algunas perspectivas y tópicos de estudio característicos, tales como los enunciados en torno a un 'modelo latinoamericano' de universidad, su vínculo con la política y la sociedad civil, el rol de los movimientos estudiantiles, el impacto de los regímenes autoritarios sobre la educación superior y el cultivo de un enfoque crítico (o crítico y alienado a la vez) frente a los procesos de globalización, mercadización y progresivo privatismo que envuelven a la educación superior de la región. Finalmente, a la manera de un breve estudio de caso, se analiza la incipiente y aún precaria institucionalización de un campo de investigación disciplinaria de la educación superior en Chile y los tipos de investigadores que a él concurren. Se cuantifica y caracteriza la producción de los distintos grupos de investigadores mostrando su incipiente desarrollo, su vínculo con los debates de política pública del sector y su inclinación localista y falta de ambición teórica.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3284/3125
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3284/3714
dc.rightsDerechos de autor 2009 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 203-230en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 203-230es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleNotes on higher education sociology in international, regional and local contexten-US
dc.titleAPUNTES SOBRE SOCIOLOGÍA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN CONTEXTO INTERNACIONAL, REGIONAL Y LOCALes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record