• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The promotion of educational innovation of ICT in schools. The case of the Caribbean region of Colombia

La promoción de experiencias de innovación educativa en TIC en los centros escolares. Caso región Caribe colombiana*

Author
Said-Hung, Elias

Valencia-Cobos, Jorge

González Prieto, Evaristo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/581
10.4067/S0718-07052017000100026
Abstract
This paper analyzes the factors related to the institutional context of official schools, which have contributed to the promotion of innovative educational experiences mediated by ICT. This information emerged from the  analysis of data collected in a project framed within the empirical-positivist paradigm, through a  survey filled out by 172 rectors of education institutions, 1-α = 95% and applied ee = ± 5%,  representative of the Colombian Caribbean region. The results help us to estimate the profile of  innovative institutions in the ICT area; the institutional perception about the use of these  teaching strategies and those of integration carried out by such institutions, when compared to  those non-classified as such; and the factors that influence the development of institutions with  capacity to generate innovative educational experiences, mediated by resources and technological devices.  
 
El presente artículo busca analizar los factores vinculados al contexto institucional de los centros escolares oficiales, los cuales han contribuido a la promoción de experiencias de innovación educativa mediadas por TIC. Ello, a partir del análisis de los datos recolectados en un proyecto enmarcado dentro del paradigma empíricopositivista, donde se aplicó una encuesta, diligenciada por 172 directores docentes o rectores de instituciones de educación oficial, 1-α=95% y ee=±5%, representativas de la región Caribe colombiana. Los resultados nos ayudan estimar el perfil que tienen las instituciones innovadoras en el área TIC, así como también la percepción institucional alrededor del aprovechamiento de estas y las estrategias de integración pedagógicas puestas en marcha por este tipo de entidades, en comparación con las no tipificadas como tales; y los factores que inciden en la promoción de instituciones con capacidad de generación de experiencias educativas innovadoras, mediadas por con capacidad de generación de experiencias educativas innovadoras, mediadas por los recursos y dispositivos tecnológicos.                
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB