Show simple item record

Métodos cualitativos de investigación;

dc.creatorAshworth, Peter D.
dc.date2018-05-24
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:05Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:05Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2914
dc.identifier10.4067/S0718-07052000000100007
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138905
dc.descriptionFor a number of reasons qualitative techniques are especially appropriate _maybe uniquely appropriate_ to the study of student experience and other aspects of teaching and learning in Higher Education. But the nature of the data which are produced by qualitative research, the way such data must be handled, and the use to which such data can be put, are all rather readily open to confusion and misunderstanding. Confusion often lies in the failure to differentiate among several orientations to qualitative data. (i)  Positivist research presupposes that there is some underlying, true, unequivocal reality, and a theory covering this is to be sought by the research. There must be evidence of validity _in the sense of a match between the data and the reality they are supposed to reveal. (ii)  Non-positivist research is of a number of kinds, despite often being treated as unified. Examples are (a) descriptive (`phenomenological') research; (b) interpretative (`hermeneutic') research, and (c) discourse analysis. In this workshop, the varieties of qualitative research will be exemplified (rather than described in technical detail) using examples from our recent work on cheating and plagiarism1. And there will be participation throughout.en-US
dc.descriptionPor muchas razones, las técnicas cualitativas son especialmente apropiadas _e incluso las únicas apropiadas_ para estudiar la experiencia del estudiante y otros aspectos de la enseñanza y del aprendizaje en la Educación Superior. Pero la naturaleza de los datos que produce la investigación cualitativa, la manera como tales datos deben ser manejados, y el uso que se pueda hacer de ellos, están más bien desde ya abiertos a confusión y malentendido. La confusión a menudo se debe al fracaso en diferenciar entre diversas orientaciones de los datos cualitativos. (i)  La investigación positivista propone que hay una realidad subyacente, verdadera e inequívoca, y la investigación tiene que considerar una teoría que cubra esto. Debe haber evidencia de validez _en el sentido de una adecuación entre los datos y la realidad que se supone que estos revelan. (ii)  La investigación no positivista está constituida por varios tipos, a pesar de que a menudo es tratada como una. Por ejemplo, existen (a) la investigación descriptiva (fenomenológica); (b) la investigación interpretativa (hermenéutica), y (c) el análisis de discurso. En este trabajo, daremos ejemplos de las variedades de investigación cualitativa (más que una descripción con detalles técnicos), usando ejemplos de nuestro último trabajo sobre el meter trampas y el copiar.es-ES
dc.languageeng
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2914/3260
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2914/3883
dc.rightsDerechos de autor 2000 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Núm. 26 (2000); 91-106en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Núm. 26 (2000); 91-106es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleQUALITATIVE RESEARCH METHODSen-US
dc.titleMétodos cualitativos de investigaciónes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record