Show simple item record

Aperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chile

dc.creatorPoblete Melis, Rolando
dc.creatorGalaz Valderrama, Caterine
dc.date2018-01-16
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:06Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:06Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1244
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000300014
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138916
dc.descriptionThe increase in the foreign population demanding education services in Chile has made it necessary to address political issues to enable their access to the educational system; however, schools have also had to develop strategies to attain inclusion. The aim of the research behind this article was to discover, through a qualitative methodology, the trajectory towards the educational inclusion of migrant boys and girls that took place in four elementary and one high school in the city of Santiago, identifying the factors that favor and hinder this process,including their access to the educational system and the relations that are established within schools. Some of the main discoveries of this research include problems related to the condition of irregular migration –which affects access to the benefits of the educational system– and also tensions in the relations between Chilean and foreign students, which can lead to situations of bullying.en-US
dc.descriptionEl aumento de población extranjera demandando servicios educativos en Chile ha requerido abordar aspectos políticos (decretos y normativas) que permitan su acceso al sistema educacional; pero también las escuelas han debido generar estrategias para avanzar hacia la inclusión. La investigación que da origen a este artículo tuvo como objetivo conocer, a través de una metodología cualitativa, las trayectorias de inclusión educativa de niños y niñas migrantes en cuatro escuelas y un liceo de la ciudad de Santiago, identificando los factores que favorecen y dificultan el proceso de inclusión, a nivel del acceso al sistema educativo y en las relaciones que se dan en su interior. Entre los principales resultados aparecen los problemas derivados de la condición de irregularidad migratoria, lo que afecta el acceso a los beneficios del sistema educacional, además de tensiones en las relaciones entre estudiantes chilenos y extranjeros que pueden dar pie a situaciones de bullying.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1244/1337
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 239-257en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 239-257es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleFacilitators and barriers for the educational inclusion of migrant children in Chileen-US
dc.titleAperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record