The construction of pedagogic meanings in work professional groups
LA CONSTRUCCION DE SIGNIFICADOS PEDAGOGICOS EN LOS GRUPOS PROFESIONALES DE TRABAJO;
dc.creator | Ferrada Torres, Donatila | |
dc.creator | Villena Spuler, Alicia | |
dc.date | 2018-06-07 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:06Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:06Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3330 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052005000200001 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138918 | |
dc.description | This article presents part of the results of a major research that deals with the study of four cases whose aim is the understanding of the Work Professional Groups (WPG) related to the meanings individuals assign it in their daily practice in public high schools and with different kinds of organization. The method used in this research was qualitative-interpretative of exploratory character. The techniques used for the compilation of information were non participant observation and an interview based in a partly personal and group structure. The results show a clear difference between the kind of practice that WPG assume in accordance with the disciplines (in the case of departments) and institutional orientations (in the case of institutional WPG), which also results in a different construction of the pedagogic knowledge in each of the cases. | en-US |
dc.description | Este artículo presenta una parte de los resultados de una investigación mayor que contempló el estudio de cuatro casos cuya finalidad fue la comprensión de los Grupos Profesionales de Trabajo (GPT) en relación con los significados que los sujetos le atribuyen en sus prácticas cotidianas al interior de liceos municipales y con distintos tipos de organización. La metodología usada en esta investigación fue cualitativo-interpretativa de carácter exploratoria. Las técnicas de recopilación de la información fueron la observación no participante, y entrevista semi-estructurada, personal y grupal. Los resultados encontrados evidencian una clara diferenciación entre el tipo de práctica que asumen los GPT de acuerdo con las disciplinas (en el caso de los departamentos) y las orientaciones institucionales (en el caso del GPT institucional), lo que resulta también en una diferenciada construcción de conocimiento pedagógico al interior de cada caso. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3330/3201 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3330/3812 | |
dc.rights | Derechos de autor 2005 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 31 Núm. 2 (2005); 7-25 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 31 Núm. 2 (2005); 7-25 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | The construction of pedagogic meanings in work professional groups | en-US |
dc.title | LA CONSTRUCCION DE SIGNIFICADOS PEDAGOGICOS EN LOS GRUPOS PROFESIONALES DE TRABAJO | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}