A feminist didactics proposal for the visual arts in school education: Thinking school contexts diversely
Propuesta de didáctica feminista para la enseñanza escolar de las artes visuales: pensar el espacio escolar de otra manera;
Author
Montenegro González, Catalina
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/423510.4067/S0718-07052018000300289
Abstract
This article suggests possibilities that emerge when considering schools contexts underlying the principles of feminist pedagogies. Taking these principles into account, they can be linked to the students’ daily knowledge and personal experiences in order to generate meaningful learning. A feminist didactics proposal for the visual arts in school education entails three principles: self, experience, context and visual culture. Accordingly, knowledge is constructed around our own background in and out school contexts; and connected to visual arts learning and the world of images. El presente artículo plantea las posibilidades que emergen al considerar una escuela desde los principios de pedagogías feministas. Tomando en cuenta estos principios, pueden vincularse a los conocimientos de la vida cotidiana y a las propias experiencias para que los aprendizajes sean significativos. Una propuesta de didáctica feminista para la enseñanza escolar de las artes visuales que encierra tres principios: partir de sí, el contexto y la cultura visual. De esta manera, se construye conocimiento en torno a nuestras propias trayectorias vitales tanto dentro como fuera de la escuela conectado con el aprendizaje de las artes visuales y el mundo de las imágenes.