Show simple item record

El Tutor Universitario como Impulsor del Aprendizaje Reflexivo de los Alumnos Durante las Prácticas Docentes;

dc.creatorDiez-Fernández, Ángeles
dc.creatorDomínguez-Fernández, Raquel
dc.date2018-12-12
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:07Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:07Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4154
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000200311
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138930
dc.descriptionWithin the Spanish teaching practice system students perceive that, despite fulfilling their role as mediators and graders successfully, university tutors do not perform a successful formative role. The objective of this work was to analyze students’ perceptions after their participation in a reflective practicum model in which tutors attempted to contribute significantly to the improvement of their students’ professional competencies. For this purpose, an ad hoc scaffolding system based on modelling, cooperative techniques, and formative assessment was used in a graduate-level secondary teacher training program. Subsequently, the students answered a questionnaire including items about their university tutors’ support in several reflective practices and about the procedure itself. The results showed that, having facilitated their reflection, the students perceived their university tutors as efficient formative agents.en-US
dc.descriptionEn el sistema español de prácticas el alumnado percibe que sus tutores universitarios, aunque cumplen satisfactoriamente su rol de mediadores y calificadores, carecen de un papel formativo relevante durante las mismas. El objetivo de este trabajo es analizar esta percepción tras su participación en un modelo de prácticas reflexivo en el que los tutores se plantearon contribuir significativamente a la mejora de las competencias profesionales de sus tutorandos. Con este propósito se utilizó en un postgrado de formación de profesorado de Educación Secundaria un sistema de andamiaje ad hoc basado en técnicas de modelado, aprendizaje cooperativo y evaluación formativa. Mediante un cuestionario se recogieron las valoraciones de los alumnos sobre el papel de este tutor en el estímulo de una serie de acciones reflexivas y sobre el propio procedimiento. Los resultados muestran que, gracias a haber incentivado su reflexión, los postgraduados percibieron a sus tutores universitarios como agentes formativos eficaces.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4154/5204
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 2 (2018); 311-328en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 2 (2018); 311-328es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleUniversity Tutors as Facilitators of Student-teachers’ Reflective Learning During their Teaching Practiceen-US
dc.titleEl Tutor Universitario como Impulsor del Aprendizaje Reflexivo de los Alumnos Durante las Prácticas Docenteses-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record