Learning Prehistory an Archaeology in a neocave: relation between competence, learning perception and satisfaction
Aprendizaje de Prehistoria y Arqueología en una neocueva: relación entre competencia, percepción de aprendizaje y satisfacción
Author
Ibáñez-Etxeberria, Alex
Kortabitarte, Aroia
Molero, Maria Begoña
Luna, Ursula
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/179410.4067/S0718-07052017000400007
Abstract
The relevance and the impact of the learning process in heritage sites is an emerging issue with little scientific evidence. This exploratory research of a quantitative character, carried out by a descriptive pre-post and correlational design in the neocave of Ekainberri, assesses the effectiveness of an educational program based on the learning of prehistory, archeology and cave art in Secondary Education. It also analyzes on the one hand the results of this program related to final competences and the improvement index and, on the other, the relationships between the final competences concerning contents, the perceived learning and the real one crossed with the satisfaction about the program. The results suggest that the content acquisition improves in a generalized way and this improvement all along with the self-perception of the learning become the main reason of satisfaction among students. On the contrary, a high final competence does not affect satisfaction. La relevancia e incidencia de los aprendizajes en sitios patrimoniales es un tema incipiente, con escasa evidencia científica. Este trabajo exploratorio de corte cuantitativo, con un diseño pre y post descriptivo y correlacional, evalúa la efectividad de un programa educativo para el aprendizaje de la prehistoria, la arqueología y el arte rupestre en educación secundaria, implementado en la neocueva de Ekainberri, y analiza los resultados del programa en cuanto a competencia final sobre los contenidos e índice de mejora que obtiene. También analiza las relaciones que se dan entre esa competencia, el aprendizaje percibido y el real y la satisfacción con el programa. Los resultados indican que la adquisición de contenidos mejora de manera generalizada y que esta mejora, junto a la propia autopercepción de aprendizaje, se convierten en el principal motivo de satisfacción de los estudiantes. Por el contrario, una alta competencia final no influye en la satisfacción.