Collective research in the teacher formation
INVESTIGACIÓN COLECTIVA: APROXIMACIONES TEORICO-METODOLOGICAS;
dc.creator | Alvarado Prada, Luis Eduardo | |
dc.date | 2018-06-06 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:09Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3298 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052008000100009 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138951 | |
dc.description | In this article we present systematized knowledge which, we have been building during approximately two decades, concerning social research, and such process has enabled us to develop theoretical-methodological concepts concerning collective research. In this type of research, we consider as elements of major relevance, concepts and practices of formation-research, construction of the research data and construction of the collectives. The various teacher continuing education projects carried out in education establishments and also in other social groups, have permitted us to build up knowledge from which we put forward some theoretical-methodological presuppositions to be discussed and possibly used in the development of new research epistemologies. As the last one, this text presents some elements which will sitúate the discussion about concepts and practices concerning teacher continuing education and that which we propose as continuing education for in-job teachers. | en-US |
dc.description | En este artículo presentamos conocimientos sistematizados que durante aproximadamente dos décadas venimos construyendo sobre investigación de orden social y cuyo proceso nos ha permitido elaborar concepciones teórico-metodológicas de la investigación colectiva. En este tipo de investigación consideramos, como elementos de mayor relevancia, las concepciones y prácticas del proceso de investigación-formación, la construcción de los datos de la investigación y la construcción de los colectivos. Los varios proyectos de formación continuada de profesores, desarrollados con instituciones escolares y también con otros grupos sociales, nos han permitido construir conocimientos, de los cuales enunciamos algunos de ellos, como presupuestos teórico-metodológicos para ser discutidos y posiblemente utilizados en el desarrollo de nuevas epistemologías de investigación. Además de lo anterior, el texto presenta algunos elementos para situar la discusión sobre concepciones y prácticas de la formación continuada de profesores y, concretamente, sobre nuestra propuesta de formación continuada de profesores en el trabajo. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3298/3138 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3298/3772 | |
dc.rights | Derechos de autor 2008 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 157-172 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 34 Núm. 1 (2008); 157-172 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Collective research in the teacher formation | en-US |
dc.title | INVESTIGACIÓN COLECTIVA: APROXIMACIONES TEORICO-METODOLOGICAS | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}