Show simple item record

ESCUELA Y CIUDADANÍA: REFLEXIONES DESDE LAS SIGNIFICACIONES IMAGINARIAS Y LA AUTOREFLEXIVIDAD;

dc.creatorHurtado Herrera, Deibar René
dc.creatorAlvarado Salgado, Sara Victoria
dc.date2018-06-06
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:12Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:12Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3322
dc.identifier10.4067/S0718-07052007000100005
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/138991
dc.descriptionTo reflect on citizenship, from our perspective of Latin Americans, is to locate ourselves within this kaleidoscope of imaginary meanings that capitalism with its double expression of both production and consumption has proposed to us. In a moment in which  the loss of the social link and the common project, named by Castoriadis as  the advance of insignificance, has affected the way to configurate the individual and the ways to assume citizenship, it has become mandatory to make the school environment along with its pedagogical practices an opportunity of formation in autonomy, with solidarity and social  sensibility as the recognition and making visible of what looks strange to us: our young men and young women. Similarly,  the school should not just be a knowledge institution, but a formation scenario to promote the recognition of others, to generate freedom possibilities for the transformation of the individuals themselves and to problemize imaginary meanings through subjectivization and political participation configurating esthetical practices.en-US
dc.descriptionReflexionar sobre la ciudadanía, en condición de latinoamericanos, es ubicarse dentro de esa mixtura de significaciones imaginarias que nos ha propuesto el capitalismo en su doble expresión de producción y consumo. En un momento en donde la pérdida del vínculo social y del proyecto común, denominado por Castoriadis como el avance de la insignificancia, ha afectado la forma de configurar el sujeto y las maneras de asumir la ciudadanía, se hace necesario hacer del ámbito escolar y de sus prácticas pedagógicas un espacio de formación en la autonomía, en la cual la solidaridad y la sensibilidad social se conviertan en dispositivos de reconocimiento y visibilización de lo que nos puede ser extraño: nuestras y nuestros jóvenes. Igualmente se propone hacer de la escuela no sólo una institución de saber, sino un escenario de formación que propicie el reconocimiento del otro, genere ámbitos de libertad para la transformación del sí mismo y problematice las significaciones imaginarias, mediante prácticas estéticas configuradoras de formas de subjetivación y de participación política. es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3322/3161
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3322/3792
dc.rightsDerechos de autor 2007 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 79-93en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 33 Núm. 1 (2007); 79-93es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleSchool and citizenship: reflects from the imaginary meanings and the self-reflectivenessen-US
dc.titleESCUELA Y CIUDADANÍA: REFLEXIONES DESDE LAS SIGNIFICACIONES IMAGINARIAS Y LA AUTOREFLEXIVIDADes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record