Pedagogical issues of learning objects-conceptual thinking towards building their theoretical structure
ACERCA DE LO PEDAGOGICO EN LOS OBJETOS DE APRENDIZAJE-REFLEXIONES CONCEPTUALES HACIA LA CONSTRUCCION DE SU ESTRUCTURA TEORICA;
Author
Chiappe Laverde, Andrés
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/327010.4067/S0718-07052009000100016
Abstract
In order to make an effective implementation of Learning Objects within the practice and culture of teachers and students, it should be necessary, first, to understand and to make some reflections about its theoretical issues. An approach to the construction of the theoretical status of learning objects, or at least, to carry out the first steps towards it, is a valuable exercise to approach reflexively to the understanding of its complexity and its potential as a learning mediation, facing the challenges of today's education, which is presumed immersed in the phenomenon of integration of information and communication technologies.
This writing is an approach to the conceptual definition of learning objects in order to enhance its pedagogical aspects. Para poder incorporar efectivamente los Objetos de Aprendizaje (OA) dentro de las prácticas y cultura de los docentes y estudiantes hay que primero comprenderlos y para ello es necesario realizar algunas reflexiones desde su dimensión teórica. Una aproximación a manera de ejercicio para acercarse crítica y reflexivamente a la comprensión de su complejidad1 y su potencial como mediación del aprendizaje, supone enfrentar los retos del momento actual de la educación, la cual se presume inmersa en el fenómeno de la incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación.
En este escrito se realiza una aproximación a la definición conceptual de los objetos de aprendizaje realzando lo que de suyo es iden-tificable como aspectos de tipo pedagógico.