Analysis of model Professional Learning Communities from the indagation in collaboration experience of teachers
Análisis del modelo de Comunidades Profesionales de Aprendizaje a partir de la indagación en experiencias de colaboración entre profesores;
dc.creator | Aparicio Molina, Carolina | |
dc.creator | Sepúlveda López, Felipe | |
dc.date | 2019-01-24 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:13Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4219 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052018000300055 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139008 | |
dc.description | The educational improvement is sustained by developing the teaching practice and strengthening collaborative work. The scarce information and the limitations of educational policies have reduced the possibilities of transcendent innovations in Chilean teaching practice in this area. Considering the above, this research is based on a model of collaborative teaching work: The Professional Learning Communities (CPA) (Dufour, 2004), considering their development in Chilean educational establishments. With this purpose in mind, a qualitative study on the experience of collaborative work was carried out among teachers from two educational establishments. Based on the teachers' experience, the spaces allocated for management and the schools internal dynamics, the implementation of the model was reviewed considering the context. The results allowed us to assess the possibilities of establishing the model based on the components of the experience studied, such as professional recognition and the value of collaborative work among peers. | en-US |
dc.description | Es sabido que la mejora educativa se sostiene en el desarrollo de la profesión docente y el fortalecimiento del trabajo colaborativo entre pares profesionales. Sin embargo, la ubicuidad del concepto de colaboración y la escasa información sobre cómo orientar este cambio han reducido las posibilidades de que ocurran innovaciones trascendentes en la práctica docente chilena. Frente a lo anterior, se estableció la necesidad de analizar el modelo de las Comunidades Profesionales de Aprendizaje (CPA) (Dufour, 2004) con miras a su implementación en establecimientos educativos del país. Para ello se realizó un estudio cualitativo y posteriormente en base a los hallazgos se revisó la propuesta de las Comunidades Profesionales de Aprendizajes de acuerdo al contexto. Los resultados permitieron valorar las posibilidades de instaurar el modelo a partir de componentes propios de la experiencia estudiada como el reconocimiento profesional y el valor dada a la experiencia de trabajo colaborativo entre pares. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/4219/5270 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 3 (2018); 55-73 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 3 (2018); 55-73 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Analysis of model Professional Learning Communities from the indagation in collaboration experience of teachers | en-US |
dc.title | Análisis del modelo de Comunidades Profesionales de Aprendizaje a partir de la indagación en experiencias de colaboración entre profesores | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}