Show simple item record

Problemas en la inserción profesional de profesores: necesidad de mentoría;

dc.creatorSolís Zañartu, Ma. Cristina
dc.creatorNúñez Vega, Claudio
dc.creatorVásquez Lara, Nelson
dc.creatorContreras Valenzuela, Inés
dc.creatorRitterhaussen Klaunning, Sylvia
dc.date2018-09-03
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:15Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:15Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3580
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000500012
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139028
dc.descriptionThis study presents problems perceived by beginning teachers in elementary and secondary education of Chilean universities and in the first three years of professional insertion. Performance tasks considered by beginning teachers as problems and which are maintained during this period of practice are identified. Some of them are indicative of weaknesses in the initial training and others as shortcomings in the conditions of schools. This study displays the need for mentoring programs and practical training in the early years of practice to decrease the voltage produced at the start of the working life. These findings are useful for universities and schools that hire novice teachers to design and implement mentoring processes to support the professional development of teachers.en-US
dc.descriptionEste estudio presenta problemas percibidos por profesores novatos de educación básica y media de universidades chilenas en los tres primeros años de inserción profesional. Se identifican tareas del desempeño consideradas por los profesores principiantes como problemas, los que se mantienen durante este período de ejercicio profesional. De ellos algunos son indicadores de debilidades en la formación inicial y otros de falencias en las condiciones de los centros educativos. Este estudio visualiza la necesidad de contar con programas de mentoría en la formación práctica y en los primeros años de ejercicio profesional, para disminuir la tensión producida al inicio de la vida laboral. Estos hallazgos son útiles para las universidades y los centros educativos que contratan profesores novatos, para diseñar y aplicar procesos de mentoría que apoyen el desarrollo profesional de los profesores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3580/4453
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 201-221en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 4 (2016); 201-221es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleProblems of the professional insertion of teachers: the need for mentoringen-US
dc.titleProblemas en la inserción profesional de profesores: necesidad de mentoríaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record