• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Teachers’ discourses around the bond with students: stress, confrontation and distance

Discursos docentes sobre el vínculo con sus estudiantes: tensiones, enfrentamiento y distancia

Author
Albornoz Muñoz, Natalia

Cornejo Chávez, Rodrigo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1107
10.4067/S0718-07052017000200001
Abstract
The bond between teacher and student is essential in the educational process. Considering that, the purpose of this research is to understand the discourses that teachers build around the teacher-student bond. In the methodologicaldesign we used two techniques for data collection, the focus group and the episodic interview. Study participants were teachers from four secondary schools in Santiago de Chile and for data analysis we followed the threedimensionalmodel proposed by Norman Fairclough. The main results show that the teacher-student bond is a complex area and that it causes stress on teachers, who refer to it as a confrontation and position themselves discursively in relations marked by directionality, giving something to the student. However, under specific situations, these relationships between teacher and student are moving towards bidirectionality, as a reciprocal and potential transformation.
 
El vínculo que se constituye entre profesor y estudiante es fundamental en el proceso educativo. Considerando aquello, el propósito de esta investigación es comprender los discursos que los docentes construyen en torno al vínculo con sus estudiantes. En el diseño metodológico utilizamos dos técnicas de producción de datos, el grupo focal y la entrevista episódica. Los participantes del estudio fueron docentes pertenecientes a cuatro escuelas secundarias de Santiago de Chile y para el análisis de los datos seguimos el modelo tridimensional propuesto por Norman Fairclough. Los principales resultados dan cuenta de que el vínculo con estudiantes es un ámbito complejo y que provoca tensiones en los docentes, quienes lo aluden como un enfrentamiento y se posicionan discursivamente en relaciones marcadas por la unidireccionalidad cuando se entrega algo al estudiante. No obstante, en el marco de coyunturas puntuales, estas relaciones entre profesor y estudiante transitan hacia la bidireccionalidad, como una transformación recíproca y potencial.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB