Show simple item record

¿Influye la universidad en la empleabilidad exitosa de los titulados de pedagogía?;

dc.creatorCifuentes Gómez, Gonzalo
dc.creatorVillarroel Farías, Mari Carmen
dc.creatorGeeregat Vera, Orietta
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:20Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:20Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3605
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100207
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139090
dc.descriptionThis study explored the external and internal factors that influence the employability of graduates from teaching programs. Using a mixed methodological approach, this study involved the application of an employability and pedagogical self-efficacy questionnaire and the development of three in-depth interviews as well as a focus group of 59 graduates from teaching programs for secondary education. Regarding graduates’ professional knowledge, the results show that in terms of their pedagogical training they consider their work experience more important than the training they received in university. They also consider that university education in the subject area was more robust than in the pedagogical area. At the same time, graduates attribute great importance to the networks generated during undergraduate studies in securing their first jobs, as well as to their personal attributes (commitment, responsibility, proactivity) in keeping these jobs. Furthermore, they add that these attributes, together with the experience, provide them with opportunities to access positions of greater responsibility.en-US
dc.descriptionEl estudio exploró en titulados de Pedagogía, los factores externos e internos que influyen en su empleabilidad. Utilizando una aproximación metodológica mixta, el estudio consideró la aplicación de un cuestionario de empleabilidad y autoeficacia pedagógica a 59 titulados de las carreras de pedagogía en enseñanza media y el desarrollo de tres entrevistas en profundidad y un grupo focal. Respecto a los conocimientos de los titulados, los resultados muestran que le atribuyen una mayor importancia en su formación pedagógica a la experiencia laboral por sobre la formación recibida en la universidad, y que consideran que su formación disciplinar fue más sólida que la pedagógica. Paralelamente, los titulados atribuyen gran importancia a las redes que generaron en pregrado para obtener el primer trabajo, así como a sus atributos personales (compromiso, responsabilidad, proactividad) para mantenerse en ellos, agregan, que estos atributos sumados a la experiencia, les facilitan poder alcanzar cargos de mayor responsabilidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3605/4478
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 207-224en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 207-224es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleDoes the university influence the successful employability of graduates from teaching programs?en-US
dc.title¿Influye la universidad en la empleabilidad exitosa de los titulados de pedagogía?es-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record