The teacher-student relationship: Some current perspectives
La relación educador-educando: Algunas perspectivas actuales;
dc.creator | Muñoz Valenzuela, Carla | |
dc.creator | Conejeros Solar, M. Leonor | |
dc.creator | Contreras Contreras, Claudia | |
dc.creator | Valenzuela Carreño, Jorge | |
dc.date | 2018-05-11 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:20Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:20Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2025 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052016000300007 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139092 | |
dc.description | This article aims to showcase some of the contemporary views from which the teacher-student relationship is addressed. This issue, crucial for education, was the central topic of an article written by Fernando Oyarzún and published in the first issue of Estudios Pedagógicos. Today, 40 years after the publication of this article, along with redeeming the relevance of the topic and its influence on the educational process, we collected four perspectives which can contribute to the understanding of this dialogic relationship between teacher and student: the attachment theory, strength based-education, motivation and, lastly, the mediating role of the teacher exemplified through reading mediation. Finally, some challenges for the educator are suggested, taking into perspective the approaches discussed. | en-US |
dc.description | El presente artículo tiene como propósito mostrar algunas de las miradas contemporáneas a partir de las cuales es posible abordar la relación educador-educando. Esta temática, crucial para la educación, fue eje central de un artículo de Fernando Oyarzún publicado en el primer número de Estudios pedagógicos (1976). Hoy, 40 años después de la publicación de este artículo, junto con rescatar la relevancia del tema y su influencia en el proceso educativo, relevamos cuatro perspectivas a partir de las cuales se puede contribuir a la comprensión de esta relación dialógica entre el educador y el educando: la teoría del apego, el enfoque de la educación basada en las fortalezas, la motivación y finalmente, el rol mediador del docente ejemplificado a partir de la mediación lectora. Por último, se sugieren algunos desafíos para el educador, teniendo en perspectiva los enfoques abordados. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2025/2758 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2025/3301 | |
dc.rights | Derechos de autor 2016 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. Especial (2016); 75-89 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. Especial (2016); 75-89 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | The teacher-student relationship: Some current perspectives | en-US |
dc.title | La relación educador-educando: Algunas perspectivas actuales | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}