Show simple item record

Un caso de estudio sobre conocimiento previo en tres universidades ecuatorianas: UC, UDA y UNAE;

dc.creatorCastellano Gil, José Manuel
dc.creatorStefos, Efstathios
dc.creatorSánchez, Mariana
dc.creatorTorres Orellana, Kamila
dc.creatorReiban Garnica, Danilo Isaac
dc.date2018-10-05
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:21Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:21Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3614
dc.identifier10.4067/S0718-07052018000100377
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139095
dc.descriptionThis study approximates the previous and evolutionary state of knowledge of three groups of university students attached to the University of Cuenca, the University of Azuay, and the National University of Education of Ecuador. The central focus of this work is to explore the starting point of the cognitive support of students in essential aspects of the subject at the beginning of the semester, and its verification at the end of the semester. In order to reach the objectives outlined, an instrument was elaborated in four content modules, oriented from a triple analytical perspective: a) to identify the initial characteristic of the group and individual; b) to detect and study the possible changes undergone by the students after the end of the semester; and c) to evaluate the teacher’s impact and exercise a process of reflection and self-criticism of the role played. The results obtained in this research show the existence of significant changes in the learning of knowledge and in conceptual assimilation.en-US
dc.descriptionEste estudio es un intento de aproximación al estado previo y evolutivo del conocimiento de tres grupos de estudiantes universitarios adscriptos a la Universidad de Cuenca, la Universidad del Azuay y la Universidad Nacional de Educación de Ecuador. El eje central de este trabajo es explorar el punto de partida cognitivo del alumnado en aspectos esenciales de la asignatura en el momento inicial del semestre y su constatación a la finalización del mismo. Para alcanzar los objetivos reseñados se ha elaborado un instrumento articulado en cuatro módulos de contenidos y orientados desde una triple perspectiva analítica: a) identificar la característica inicial del grupo e individual; b) detectar los posibles cambios experimentados una vez concluido el semestre y c) valorar la incidencia del docente y ejercitar un proceso de reflexión del papel ejercido. Los resultados obtenidos en esta investigación muestran la existencia de cambios significativos en el proceso de aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3614/4487
dc.rightsDerechos de autor 2018 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 377-402en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 44 Núm. 1 (2018); 377-402es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleA case study on previous knowledge in three Ecuadorian universities: UC, UDA and UNAEen-US
dc.titleUn caso de estudio sobre conocimiento previo en tres universidades ecuatorianas: UC, UDA y UNAEes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record