• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Psychological Well-being and Cognitive Learning Strategies in Secondary Students with and without Formal Musical Training in the Coquimbo Region

Bienestar Psicológico y Estrategias Cognitivas de Aprendizaje en Estudiantes Secundarios con y sin Formación Musical Formal en la Región de Coquimbo;

Author
Barrera Castro, Alan

Ledezma Ogalde, Felipe

Ortiz Aguilar, Alexi

Toro Ocaranza, Sebastián

Torres Barraza, Francisco

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3596
10.4067/S0718-07052018000100007
Abstract
This study aimed to investigate the possible relationship between formal music training, Cognitive Learning Strategies and Psychological Well-being in secondary students. The sample was of 216 students from establishments with and without formal musical training, in the Coquimbo Region, Chile. This research is of a cross-correlation type, in which a series of comparisons were made through a quantitative analysis. For the data analysis procedure, we used ANOVA, t-Student and Linear Regression tests. The results show significant differences only when considering the socioeconomic level. In the middle-low socioeconomic level, those who received musical training showed better results in Cognitive Learning Strategies, specifically in strategies related to searching, elaborating and selecting information, critical thinking, creativity, and memorization. In the middle-high socioeconomic level, those who received musical training had a lower average in Psychological Well-Being, especially in regard to meaning and vital purpose, and self-acceptance.
 
Esta investigación tuvo como objetivo indagar la posible relación entre formación musical formal, Estrategias Cognitivas de Aprendizaje (ECDA) y Bienestar Psicológico (BP) en estudiantes secundarios. La muestra fue de 216 alumnos de establecimientos con y sin formación musical formal, en la Región de Coquimbo, Chile. La investigación es de tipo correlacional transversal, en la cual se realizó una serie de comparaciones mediante un análisis cuantitativo. Para el procedimiento de análisis de datos se utilizó las pruebas ANOVA, t-Student y Regresión Lineal. Los resultados muestran diferencias significativas sólo al considerar el nivel socioeconómico (NSE). En el NSE medio-bajo, quienes recibían formación musical mostraron mejores resultados en ECDA, específicamente en estrategias relacionadas a la búsqueda, elaboración y selección de información, pensamiento crítico, creatividad, y memorización. En el NSE medio-alto, quienes recibían formación musical presentaron menor promedio en BP, especialmente en cuanto a significado y propósito vital, y autoaceptación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB