Show simple item record

Identidad Profesional Docente: Práctica Pedagógica en Contexto Mapuche;
Professor Identidade Profissional: Prática Pedagógica em Contexto Mapuche

dc.creatorQuilaqueo, Daniel
dc.creatorQuintriqueo, Segundo
dc.creatorRiquelme, Enrique
dc.date2018-05-11
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:24Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:24Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1951
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000200015
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139132
dc.descriptionThis article explores the construction of professional identity of teachers trained in Basic Intercultural Pedagogy to work in a Mapuche context. The construction and re-construction of identity presents challenges that are associated with the contexts of performance, as well as social, historical and territorial characteristics that provide the teacher some particular ways of conceptualizing him/herself, conceptualizing the education and the work as professionals. A descriptive and comparative design was implemented using educational method-ology. The involved teachers responded to a survey of professional identity. The analysis employed considered quantitative and qualitative factors. The results identify axes upon which the processes of teaching identity are organized; among these context, language and ethnicity highlight. Also, the construction of intercultural teaching identity implies a constant challenge to overcome the latent racism, as the disdain for Mapuche´s epistemological knowledge.en-US
dc.descriptionEste artículo explora la construcción de la identidad profesional de docentes formados en Pedagogía Básica Intercultural para trabajar en contexto mapuche. La construcción y reconstrucción de su identidad presenta desafíos que están asociados a los contextos de desempeño, así como a las características sociales, históricas y territoriales que dan al docente formas particulares de conceptualizarse, de conceptualizar la educación y su labor como profesional. Se implementó un diseño descriptivo y comparativo, utilizando la metodología educativa. Participaron docentes que respondieron una encuesta de identidad profesional. El análisis empleado consideró elementos cuantitativos y cualitativos. Los resultados identifican ejes sobre los cuales se organizan los procesos de identidad docente, entre los que destacan el contexto, la lengua y la identidad étnica. Asimismo, la construcción de la identidad docente intercultural implica un desafío permanente para superar el racismo latente, junto con el desprecio epistemológico hacia conocimiento mapuche.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1951/2714
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1951/3347
dc.rightsDerechos de autor 2016 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 269-284en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 269-284es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleTeacher Professional Identity: Pedagogical Practice in a Mapuche Contexten-US
dc.titleIdentidad Profesional Docente: Práctica Pedagógica en Contexto Mapuchees-ES
dc.titleProfessor Identidade Profissional: Prática Pedagógica em Contexto Mapuchept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record