• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Implicit theories of text comprehension and metacognitive strategies in first year university students

Las teorías implícitas sobre la comprensión textual y las estrategias metacognitivas de estudiantes universitarios de primer año;
As teorias implícitas sobre a compreensão textual e as estratégias metacognitivas de estudantes universitários de primeiro ano

Author
Makuc, Margarita

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2142
10.4067/S0718-07052015000100009
Abstract
This article presents the results obtained by university freshmen in the application of the questionnaire based on implicit theories of text comprehension and the questionnaire of metacomprehension. The implicit theories of textual understanding correspond to three theories: linear, interactive and literary theory and with respect to three components: notion of comprehension, reader and text. Moreover, the questionnaire of metacomprehension allows us to approach the metacognitive strategies in reading comprehension, in relation to the text, to the reader, and to the task. The objective is to identify the relationship between a particular theory and the strategies applied by the reader, which in turn determine different levels of reading expertise. Both implicit theories and the metacognitive reasoning, constitute a kind of implicit knowledge which skilled readers should activate for the resolution of reading tasks.
 
En este artículo se presentan los resultados obtenidos por estudiantes universitarios de primer año en la aplicación del cuestionario de teorías implícitas sobre la comprensión textual y el cuestionario de metacomprensión. Las teorías implícitas sobre la comprensión textual corresponden a tres teorías: teoría lineal, interactiva y literaria, y respecto de tres componentes: noción de comprensión, de lector y de texto. Por su parte, el cuestionario de metacomprensión nos permite abordar las estrategias metacognitivas en la lectura comprensiva, en relación al texto, al lector y a la tarea. El objetivo es identificar la relación entre una determinada teoría y las estrategias del lector, las que a su vez determinan diversos niveles de experticia lectora. Tanto las teorías implícitas como el razonamiento metacognitivo, constituyen un tipo de conocimiento implícito que los lectores hábiles deben activar en la resolución de tareas de lectura.
 
Apresentam-se os resultados obtidos por estudantes universitários de primeiro ano na aplicação do questionário de teorias implícitas sobre a compreensão textual e o questionário de metacompreensão. As teorias implícitas sobre a compreensão textual correspondem a três teorias: a linear, a interativa e a literária e envolvem três componentes: noção de compreensão, de leitor e de texto. Por sua vez, o questionário de metacompreensão permite-nos abordar as estratégias metacognitivas na leitura compreensiva, em relação ao texto, ao leitor e à tarefa. O objetivo é identificar a relação entre uma determinada teoria e as estratégias do leitor que, por sua vez, determinam diferentes níveis de experiência leitora. Tanto as teorias implícitas como o raciocínio metacognitivo constituem um tipo de conhecimento implícito que os leitores hábeis devem ativar na resolução de tarefas de leitura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB