Show simple item record

EL DIALOGO CULTURAL DE LA ESCUELA Y EN LA ESCUELA;

dc.creatorBaeza Correa, Jorge
dc.date2018-06-06
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:27Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:27Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3314
dc.identifier10.4067/S0718-07052008000200012
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139177
dc.descriptionThis article aims to analyze the contents and relationships encountered within the cultural dialogue about and within the school. First, an overview in relation to the current cultural change will be presented and, within this framework; the importance of school culture will be shown based on its symbolic capital: the achievement of an effective answer toward the social context. Second, encounters and clashes between the "school culture" and the "youths' culture", which frequently trouble the educational interactions and outcomes, will be dealt with. Third, the existence of a high social segmentation among schools which generates a highly differentiated school experience for students will be shown. Finally, a reflection will be made on the challenges, driven from the previously described situation, of the pro-cess of initial and graduated teachers' training; the importance students' knowledge within the framework of Learning School and, the importance of having teachers who are able to cultívate all and each one of the dimensions required in their educational task.  en-US
dc.descriptionEste artículo analiza los contenidos y relaciones que se producen en el diálogo cultural de la escuela y en la escuela. Presenta un marco general del cambio cultural actual y dentro de éste transita por la importancia de la cultura de la Escuela, expresada en su capital simbólico, para el logro de una respuesta efectiva al contexto; avanza luego hacia los encuentros y desencuentros entre la "cultura escolar" y la "cultura juvenil" que muchas veces dificultan la interacción educativa propiamente tal y, por último, se detiene en la realidad de segmentación de las Escuelas, que conduce a la vivencia de una experiencia escolar altamente diferenciada. Termina el texto con una reflexión sobre los desafíos que encierra lo descrito para la formación inicial y continua de profesores, donde se releva la importancia del conocimiento de los estudiantes en el marco de una Escuela que Aprende y, con ello, de un profesor que cultiva todas y cada una de las dimensiones que estarán presentes en su tarea educativa.  es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3314/3153
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3314/3760
dc.rightsDerechos de autor 2008 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 193-206en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 34 Núm. 2 (2008); 193-206es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleCultural talks about and within schoolen-US
dc.titleEL DIALOGO CULTURAL DE LA ESCUELA Y EN LA ESCUELAes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record