Show simple item record

Convergencia europea e internacionalización del Doctorado: panorámica sobre las tendencias de cambio en España

dc.creatorJiménez Ramírez, Magdalena
dc.date2017-08-31
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:28Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:28Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/578
dc.identifier10.4067/S0718-07052017000100023
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139188
dc.descriptionThe adaptation of Doctoral studies to the European Higher Education Area has involved a complex regulatory change in Spain aiming at harmonizing this stage of training with European guidelines. Royal Decree 99/2011 established a new organizational structure for the Doctorate and sets out the guidelines, conditions and procedures that are to regulate the new Doctoral studies. In this paper we describe some of the most significant changes, including, among others, the novelty of the creation of Doctoral Schools, and, likewise, we present a succinct descriptive overview of some data resulting from the  implementation of the regulations on the configuration and putting into practice of the new Doctoral studies. We conclude that these transformations are complex at the levels of management, organization and operation, although they have involved a move towards training that qualifies candidates in research competencies within a setting of internationalization and European mobility.  en-US
dc.descriptionLa adaptación de los estudios de doctorado al Espacio Europeo de Educación Superior ha supuesto todo un cambio normativo en España, no exento de dificultades, con la finalidad de armonizar esta etapa formativa con las directrices europeas. El Real Decreto 99/2011 establece una nueva estructura organizativa para el doctorado y detalla las directrices, condiciones y procedimientos que deben regular los nuevos estudios doctorales. En este trabajo describimos algunos de los cambios más significativos, entre otros, la novedad de la creación de las Escuelas de Doctorado, y presentamos una panorámica descriptiva de algunos datos derivados de la implementación de normativa sobre la configuración y el desarrollo de los nuevos estudios de doctorado. Como conclusión se establece que las transformaciones están siendo complejas a nivel de gestión, organización y funcionamiento, aunque han implicado un giro hacia una formación que cualifique en competencias investigadoras dentro de un entorno de internacionalización y movilidad europea.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/578/596
dc.rightsDerechos de autor 2017 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 43 Núm. 1 (2017); 405-422en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 43 Núm. 1 (2017); 405-422es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleEuropean convergence and internationalization of Doctoral Studies: An overview of trends towards change in Spainen-US
dc.titleConvergencia europea e internacionalización del Doctorado: panorámica sobre las tendencias de cambio en Españaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record