• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Analysis of Disability from a Critical Perspective: Contributions of Feminist Theories

Análisis de la discapacidad desde una mirada crítica: Las aportaciones de las teorías feministas;
Análise da discapacidade desde uma mirada crítica: As contribuições das teorias feministas

Author
Gómez Bernal, Vanessa

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2516
10.4067/S0718-07052014000300023
Abstract
In reviewing the theoretical corpus on disability we realize that the predominant speech has come from scientific disciplines presenting a pathological medical model. Therefore, we present a critical analysis of disability providing prospects located politically and socially contextualized to take into account the voice and experience of the people involved. Feminist theories, framed in the Social Sciences, are keys to unraveling the ideological construction of the discourses that have historically served to dominate and oppress people with disabilities, and in turn, to construct a social subject abnormal and deviant to be disciplined.
 
Al revisar el corpus teórico sobre la discapacidad nos damos cuenta de que el discurso predominante ha sido el que proviene de las disciplinas científicas propias del modelo médico-patológico. Por ello, se presenta un análisis crítico de la discapacidad aportando perspectivas situadas y contextualizadas política y socialmente que tienen en cuenta la voz y la vivencia de las personas implicadas. Las teorías feministas, enmarcadas en las Ciencias Sociales, resultan claves para desentrañar la construcción ideológica de los discursos que históricamente han servido para dominar y oprimir a las personas con discapacidad, y a su vez, para construir un sujeto anómalo y desviado que había que disciplinar
 
Ao revisar o corpus teórico sobre a incapacidade dá-se conta de que o discurso predominante tem sido o que prove das disciplinas científicas próprias do modelo médico-patológico. Por isso, apresenta-se uma análise crítica da incapacidade contribuindo com perspectivas situadas e contextualizadas política e socialmente e que consideram a voz e a vivência das pessoas implicadas. Das teorias feministas, enquadradas nas Ciências Sociais, resultam chaves para desentranhar a construção ideológica dos discursos que, historicamente, têm servido para dominar e oprimir as pessoas com incapacidade e, assim, construir um sujeito anômalo e desviado que tem de ser disciplinado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB