Integration of students with special educational needs: ¿Does coherence exist between the discourses and pedagogic practices exercised by primary teachers?
INTEGRACIÓN DE ALUMNOS CON NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES: ¿EXISTE COHERENCIA ENTRE EL DISCURSO Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS EJERCIDAS POR LOS PROFESORES BÁSICOS?;
dc.creator | Vega Godoy, Andrea | |
dc.date | 2018-06-06 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-09T21:13:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-09T21:13:31Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3295 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052009000200011 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139222 | |
dc.description | This article presents the results of a research realized by a study of cases, which purpose consisted in demonstrate, by means of the analysis of the discourses, the symbolic representations that the Primary teachers have about the students integration with educational special needs. The methods to get a summary of the information were: the participant observation, interviews in depth and questionnaire. The results demonstrate that the studied teachers present an incoherent educational integration discourse respect to their pedagogic practice, which could be affecting in the prejudices generation and stereotypes deeply internalized by teachers of the study, those who, on not having been recognized like such, reverberate directly with the educational occupation in relation to students with special educational needs. | en-US |
dc.description | Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada a través de un estudio de casos, cuya finalidad consistió en develar, por medio del análisis de los discursos, las representaciones simbólicas que tienen los profesores básicos sobre la integración de alumnos1 con necesidades educativas especiales. Las técnicas de recopilación de la información fueron la observación participante, entrevista en profundidad y cuestionario. Los resultados encontrados evidencian que los docentes estudiados presentan un discurso —respecto de la integración educativa— incoherente con su práctica pedagógica, lo cual estaría incidiendo en la generación de prejuicios y estereotipos profundamente internalizados por los docentes del estudio. Estos prejuicios al no ser reconocidos como tales, repercuten directamente con el quehacer docente en relación a alumnos con necesidades educativas especiales. | es-ES |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3295/3124 | |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3295/3729 | |
dc.rights | Derechos de autor 2009 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 189-202 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 35 Núm. 2 (2009); 189-202 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Integration of students with special educational needs: ¿Does coherence exist between the discourses and pedagogic practices exercised by primary teachers? | en-US |
dc.title | INTEGRACIÓN DE ALUMNOS CON NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES: ¿EXISTE COHERENCIA ENTRE EL DISCURSO Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS EJERCIDAS POR LOS PROFESORES BÁSICOS? | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}