Against the Hegemony of Competencies: Students’ and Teachers’ Perceptions of Teacher Training in Physical Education
A Vueltas con la Evaluación de las Competencias. Percepciones de los Alumnos y Docentes de los Grados Relacionados con la Educación Física;
Author
Trigueros Cervantes, Carmen
Rivera García, Enrique
Moreno Doña, Alberto
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/414210.4067/S0718-07052018000200093
Abstract
A decade ago, higher education opted for a change in the teaching and education model with the implementation of study programs based on the definition of generic and specific competencies. This article seeks to establish (from an interpretive perspective) how teachers and students perceive such change, focusing on competencies assessment in studies related to PE teaching in primary and secondary education. The information analyzed was generated in two discussion groups (teachers and students) focused on competencies assessment. Main conclusions include the observation of a lack of a culture of working by competencies, which implies the presence of traditional parameters of assessment that focus on grading learning rather than facilitating it. Additionally, there exists a demand, especially on the part of students, for teaching techniques that are closer to real life situations, which would allow for a more authentic and effective competencies development. Hace una década que la Educación Superior apostó por un cambio de modelo educativo y formativo, optando por implementar planes de estudios basados en la definición de competencias genéricas y específicas. Este artículo se centra en averiguar, desde una mirada interpretativa, cómo perciben docentes y estudiantes dicho cambio centrados en la evaluación por competencias, en los estudios relacionados con la docencia de la Educación Física para la Enseñanza Primaria y Secundaria. La información analizada se genera desde dos grupos de discusión: docentes y estudiantes, centrados en la evaluación por competencias. Las principales conclusiones las podemos resumir en falta de cultura de trabajo por competencias, lo que conlleva una evaluación que mantiene los viejos parámetros más centrados en calificar que en facilitar aprendizajes. En segundo lugar, se demanda, especialmente por parte del estudiantado, una formación más en contacto con la práctica real que permita un desarrollo de competencias real y efectivo.