Show simple item record

Liderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme*;
Condições de liderança e gestão de inovação em escolas chilenas: nada agora, nada a temer

dc.creatorLeal-Soto, Francisco
dc.creatorAlbornoz Hernández, Mario
dc.creatorRojas Parada, María Isabel
dc.date2018-05-10
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:32Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:32Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1937
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000200011
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139230
dc.descriptionToday innovation is an imperative in education systems, and management is crucial in how the processes develop in organizations. The relationship between leadership and innovation has been little studied, particularly in the Chilean context. Among elements of management, leadership has been identified as relevant, and three types with different effects have been described: transactional, transformational and passive-avoidant. Questionnaires of managerial leadership and conditions for innovation were administered to 127 teachers from 14 secondary schools in Iquique, Chile. High transformational and transactional leadership were observed, which also show high correlation with each other and with conditions for innovation. The passive-avoidant leadership negatively correlated with conditions for innovation. Tolerance to failure and resources availability were the least frequent conditions. These results are discussed in light of elements of school culture and the Chilean national culture.en-US
dc.descriptionHoy la innovación es un imperativo en los sistemas educativos y la gestión educativa es crucial en el modo en que se desarrollan los procesos en las organizaciones. La relación entre liderazgo e innovación ha sido poco estudiada, en particular en el contexto chileno. Dentro de los elementos de gestión se ha identificado el liderazgo, describiéndose tres tipos con efectos diferentes: transaccional, transformacional y pasivo-evitativo. Se administró cuestionarios de liderazgo directivo y condiciones para la innovación a 127 profesores y profesoras de 14 establecimientos secundarios de Iquique, Chile. Predominaron los liderazgos transformacional y transaccional, que también mostraron alta correlación entre sí y correlacionaron positivamente con condiciones para la innovación. El liderazgo pasivo-evitador correlacionó negativamente con condiciones para la innovación. Tolerancia hacia el fracaso y disponibilidad de recursos fueron las condiciones menos frecuentes. Se discuten estos resultados a la luz de elementos de la cultura escolar y la cultura nacional chilena.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1937/2710
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1937/3343
dc.rightsDerechos de autor 2016 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 193-205en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 193-205es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleLeadership and management conditions for innovation in Chilean schools: nothing to hide, nothing to fearen-US
dc.titleLiderazgo directivo y condiciones para la innovación en escuelas chilenas: el que nada hace, nada teme*es-ES
dc.titleCondições de liderança e gestão de inovação em escolas chilenas: nada agora, nada a temerpt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record