Access, time and purposes of use of digital technologies in Chilean teacher-training students
Acceso, tiempo y propósito de uso de tecnologías digitales en estudiantes de pedagogía chilenos;
Author
Cerda, Cristian
Saiz, José L.
Villegas, Lorena
León, Miriam
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/421610.4067/S0718-07052018000300007
Abstract
This research intends to analyze access, time and purpose of use (academic, recreational and social) of digital technologies in Chilean teacher-training students. It was also examined, if being an academic user is associated with sociodemographic, academics and self-directed learning variables. The analysis of the answers provided by 546 participants in the questionnaires revealed high level of access to equipment and digital resources. Meanwhile WhatsApp and Facebook concentrate a higher social use, YouTube is prioritized in recreational activities, and Google search engine in academic use. It was found a higher number of woman in the category academic users. Being an academic user of digital technologies, in both sexes, is linked with higher levels of self-directed learning. These results support the need to prepare more and better academic users, able to take the advantages that digital technologies offer, in order to get a better initial teacher education. Esta investigación tuvo por objetivo describir el acceso, tiempo y propósito de uso (académico, recreativo y social) de tecnologías digitales en estudiantes de pedagogía chilenos. Se examinó, además, si ser usuario académico se asocia con variables sociodemográficas, académicas y aprendizaje autodirigido. El análisis de las respuestas dadas por 546 participantes a cuestionarios reveló elevados niveles de acceso a dispositivos y recursos digitales. Mientras WhatsApp y Facebook concentran un mayor uso social, YouTube es priorizado en uso recreativo y el Buscador de Google en uso académico. Se constató un mayor número de usuarios académicos en las mujeres que en los hombres. Ser usuario académico de tecnologías digitales se relacionó, en cada sexo, con mayores niveles de aprendizaje autodirigido. Estos resultados apoyan la necesidad de preparar más y mejores usuarios académicos que aprovechen las ventajas ofrecidas por las tecnologías digitales, en función de una mejor formación inicial docente.