Show simple item record

INDUCCION PROFESIONAL DOCENTE;

dc.creatorGonzález Brito, Adolfo I.
dc.creatorAraneda Garcés, Nelson
dc.creatorHernández González, Jorge
dc.creatorLorca Tapia, Jorge
dc.date2018-06-07
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:38Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:38Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3344
dc.identifier10.4067/S0718-07052005000100003
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139298
dc.descriptionThe following article is the product of research conducted at the Universidad de la Frontera with regard to the integration into the profession of graduates from the teaching programs in the Faculty of Education and Humanities. A lot of literature exists regarding the socialization of teachers, new teachers and the induction of teaching professionals, from which we selected the proposal of the Dutchman Vonk, J.H.C. who suggests four models of professional integration: "Sink or Swim", "Collegial", "Mandated Competence" and the "Formalized Protected Mentor Model". Sample information of graduate students was taken with regard to the different dimensions of professional performance. The results were ambivalent, with both solid general abilities and weaknesses in specific areas of competence. Furthermore, two structural situations were confirmed: on the one hand, the type of establishment determines the kind of integration, and on the other, the absence of an institutionalized mechanism of professional induction.en-US
dc.descriptionEl siguiente artículo es producto de una investigación realizada en la Universidad de La Frontera referida a la inserción profesional docente de los egresados de las carreras pedagógicas de la Facultad de Educación y Humanidades. Existe abundante literatura acerca de la socialización de profesores, profesores noveles e inducción profesional docente, desde ahí seleccionamos la propuesta del holandés Vonk, J.H.C., que sugiere cuatro modelos de inserción profesional: "Nadar o Hundirse", "Colegial", "Competencia Mandatada" y el modelo "Modelo Mentor Protegido Formalizado". Se recogió información a muestra de egresados referida a las distintas dimensiones del desempeño profesional. El resultado ha sido ambivalente, por un lado, se constatan sólidas competencias generales y debilidades en competencias específicas; además, se confirmaron dos situaciones estructurales: por un lado, el tipo de establecimiento condiciona el tipo de inserción, y la ausencia de un mecanismo institucionalizado de inducción profesional.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3344/3194
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/3344/3825
dc.rightsDerechos de autor 2005 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 31 Núm. 1 (2005); 51-62en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 31 Núm. 1 (2005); 51-62es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleInserting the teacher in the schoolen-US
dc.titleINDUCCION PROFESIONAL DOCENTEes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record