• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Orthographic performance in Chilean students: Keys for teaching spelling

Desempeño ortográfico de estudiantes chilenos: claves para la enseñanza de la ortografía*

Author
Sotomayor, Carmen

Ávila, Natalia

Bedwell, Percy

Domínguez, Ana

Gómez, Gabriela

Jéldrez, Elvira

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1123
10.4067/S0718-07052017000200017
Abstract
In spite of being important for several aspects of writing, orthography has been scarcely discussed in current research. This article presents a comprehensive, current and representative picture of the orthographic performance of fourth-grade Chilean students, in order to use this data to inform teaching. A stratified sample taken from the representative sample of the national assessment SIMCE writing pilot of 2008 was analyzed. The results were later interpreted in terms of cognitive, communicative and didactics approaches. Among the main findings, a high percentage of correctly written words and a better performance in the genre of the formal letter stand out significantly over the genres short story and news report. In sum, it is suggested to focus instruction on the mistakes found, rather than teaching norms; and to embed this instruction within experiences of writing in communicative situations.
 
Aunque posee una gran importancia en diversos aspectos de la escritura, la ortografía es un tema poco abordado en la investigación actual. Este artículo propone presentar un panorama exhaustivo, reciente y representativo del desempeño ortográfico de niños chilenos, para ser utilizado como insumo para su enseñanza. Para ello, se analizó una muestra estratificada proporcional desde una muestra representativa del país tomada en el piloto SIMCE de escritura del año 2008 en cuarto grado. Los resultados fueron luego interpretados desde perspectivas cognitivas, comunicativas y didácticas de la ortografía. Entre los principales hallazgos, destaca un alto porcentaje de palabras correctamente escritas, la concentración de los errores en unos pocos tipos y un mejor desempeño en el género carta de solicitud por sobre el cuento y la noticia. En conjunto, se sugiere focalizar la instrucción en los erroresencontrados e insertarla en el desarrollo de textos en situaciones comunicativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB