Show simple item record

Investigación-acción y método de proyectos en educación física: organización de un torneo de marro;
A pesquisa-ação e método de projeto em educação física Proyecctos: a organização de um torneio de barres

dc.creatorBrasó i Rius, Jordi
dc.creatorTorrebadella Flix, Xavier
dc.date2018-05-10
dc.date.accessioned2020-07-09T21:13:38Z
dc.date.available2020-07-09T21:13:38Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1911
dc.identifier10.4067/S0718-07052016000200002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139306
dc.descriptionThis article exposes an educative experience in the physical educational area by using the projects based methodology. The experience consists in the organization of the popular Prisoner’s Base game. It was organized by 32 students in a prep course conducting to a Superior Grade (post-school studies that are only possible to do after getting “level A” or by passing this course) of a public school of Vallés Occidental, a Barcelona province. The experience is based in the action-research methodology. The event preparation, conducted autonomously by the students, lasted two quarters, in which they have to take care of all the necessary aspects for the optimal realization of the final event. The results obtained show that the project presents a powerful resource to achieve the competence-based curricular objectives. Besides, it presents a constructivist approach to didactic proposals of critic pedagogy, that locate the student in an affective scholar environment that grants them spaces of autonomy for the personal and academic development.en-US
dc.descriptionEl artículo expone una experiencia educativa desde el área de educación física mediante la metodología de proyectos. La propuesta consistió en la organización de un torneo del juego popular del marro. Los organizadores fueron 32 alumnos de un Curso de Acceso al Grado Superior, de un Instituto público del Vallés Occidental, de la provincia de Barcelona. La experiencia se enmarca en la metodología de investigación-acción. La preparación del evento, conducido autónomamente por los propios alumnos, duró dos trimestres, en los cuales los escolares tuvieron que encargarse de todos los aspectos necesarios para la óptima realización del evento final. Los resultados obtenidos detallan que el proyecto representó un poderoso recurso para alcanzar los objetivos competenciales curriculares. A la vez, presentó un enfoque constructivista hacia propuestas didácticas de una pedagogía crítica, que sitúan al alumnado en un entorno escolar afectivo y que les concede espacios de autonomía para el desarrollo personal y académico.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1911/2701
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/1911/3334
dc.rightsDerechos de autor 2016 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 21-37en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 21-37es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleInvestigation-action and the projects methodology in physical education: The organization of Prisoner’s Base tournamenten-US
dc.titleInvestigación-acción y método de proyectos en educación física: organización de un torneo de marroes-ES
dc.titleA pesquisa-ação e método de projeto em educação física Proyecctos: a organização de um torneio de barrespt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record