• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Revista Austral de Ciencias Sociales
  • View Item

School choice in low income populations: State, market and social inclusion

Elección de escuela en sectores populares: Estado, mercado e integración social

Author
Bellei, Cristián

Canales, Manuel

Orellana, Víctor

Contreras, Mariana

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/605
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n31-06
Abstract
Free school choice is regarded as a key component of market oriented educational reforms, especially when it incorporates private schools. There is an important debate about the consequences of these dynamics for lower social classes, including whether and how low income families will participate in the supply-demand dynamics that market proponents envision. This paper -based on a qualitative study that included interviews and focus groups in a typical low income area of Santiago- attempts to understand the school choice process in the Chilean low social class. Our findings allowed us to identify two types of approaches to school choice: one active and anxious who is fighting in the lower section of the educational market; and another one traditional and pragmatic who remains outside the market, mainly covered by public education. Additionally, we found a generalized strong social view of vocational secondary education, for some parents the sole true “school choice” they have. Each of these “choices” have a thick and complex meaning for low income parents, which is very different from the view of “passive actors” coming from some previous research.
 
La libre elección de escuelas es considerada una pieza clave de las reformas de mercado en educación, especialmente cuando incluye la opción de escuelas privadas. Existe un amplio debate acerca de las consecuencias de estas dinámicas en las clases bajas, incluyendo si y cómo estos sectores participarán en la lógica de oferta-demanda que los proponentes del mercado educacional anticipan. Este artículo -basado en un estudio cualitativo en el cual se realizaron entrevistas y grupos de discusión en una zona popular prototípica de Santiago- busca comprender la elección escolar en la clase baja chilena. Los hallazgos permiten identificar dos tipos de electores: uno activo e intranquilo que lucha en la parte inferior del mercado educacional, y otro tradicional pragmático que permanece fuera del mercado, principalmente cobijado en la educación pública. Además, encontramos transversalmente una fuerte imagen social de la elección -para algunos la única real- de educación técnica-secundaria. Cada una de estas “elecciones” tiene para los padres de sectores populares una densa trama de significados, muy lejos de la caracterización pasiva del “no elector” de algunos estudios previos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB