Show simple item record

Elección de escuela en sectores populares: Estado, mercado e integración social

dc.creatorBellei, Cristián
dc.creatorCanales, Manuel
dc.creatorOrellana, Víctor
dc.creatorContreras, Mariana
dc.date2017-10-04
dc.date.accessioned2020-07-09T21:21:36Z
dc.date.available2020-07-09T21:21:36Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/605
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n31-06
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/139569
dc.descriptionFree school choice is regarded as a key component of market oriented educational reforms, especially when it incorporates private schools. There is an important debate about the consequences of these dynamics for lower social classes, including whether and how low income families will participate in the supply-demand dynamics that market proponents envision. This paper -based on a qualitative study that included interviews and focus groups in a typical low income area of Santiago- attempts to understand the school choice process in the Chilean low social class. Our findings allowed us to identify two types of approaches to school choice: one active and anxious who is fighting in the lower section of the educational market; and another one traditional and pragmatic who remains outside the market, mainly covered by public education. Additionally, we found a generalized strong social view of vocational secondary education, for some parents the sole true “school choice” they have. Each of these “choices” have a thick and complex meaning for low income parents, which is very different from the view of “passive actors” coming from some previous research.en-US
dc.descriptionLa libre elección de escuelas es considerada una pieza clave de las reformas de mercado en educación, especialmente cuando incluye la opción de escuelas privadas. Existe un amplio debate acerca de las consecuencias de estas dinámicas en las clases bajas, incluyendo si y cómo estos sectores participarán en la lógica de oferta-demanda que los proponentes del mercado educacional anticipan. Este artículo -basado en un estudio cualitativo en el cual se realizaron entrevistas y grupos de discusión en una zona popular prototípica de Santiago- busca comprender la elección escolar en la clase baja chilena. Los hallazgos permiten identificar dos tipos de electores: uno activo e intranquilo que lucha en la parte inferior del mercado educacional, y otro tradicional pragmático que permanece fuera del mercado, principalmente cobijado en la educación pública. Además, encontramos transversalmente una fuerte imagen social de la elección -para algunos la única real- de educación técnica-secundaria. Cada una de estas “elecciones” tiene para los padres de sectores populares una densa trama de significados, muy lejos de la caracterización pasiva del “no elector” de algunos estudios previos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/605/617
dc.rightsDerechos de autor 2017 RACS [Revista Austral de Ciencias Sociales]es-ES
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 31 (2016); 95-110en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 31 (2016); 95-110es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.titleSchool choice in low income populations: State, market and social inclusionen-US
dc.titleElección de escuela en sectores populares: Estado, mercado e integración sociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record