Competitive Strategy in a Global Industry Joy Global faces Caterpillar’s Acquisition of Bucyrus
Estrategia competitiva en una industria global Joy Global se enfrenta a la adquisición de Bucyrus por parte de Caterpillar
Author
Oliva B., Ismael
Fonseca, Carlos E.
Abstract
Mike Sutherlin, CEO of Joy Global Inc. (“JOY”), a global mining equipment manufacturer, was having lunch, in downtown Milwaukee, Wisconsin, with his wife, in November of 2010 when his cell phone began ringing. He hesitated answering, but recognizing the name, picked up to hear surprising news. It was a courtesy call from a friend at Caterpillar Inc. (“CAT”), the $85 Billion USD juggernaut, letting him know that CAT had just purchased JOY’s cross town rival, Bucyrus International, Inc. (“BI”), for $8.8B USD.
Joy Global, MBA Candidate Carlos E. Fonseca prepared this note under the supervision of Professor Ismael Oliva B. This case was developed for class discussion and is not intended to be an endorsement, source of primary data or an example of effective or ineffective management. Mike Sutherlin, director ejecutivo de Joy Global Inc. (“JOY”), un fabricante mundial de equipos de minería, estaba almorzando en el centro de Milwaukee, Wisconsin, con su esposa, en noviembre de 2010 cuando su teléfono celular comenzó a sonar. Dudó en responder, pero al reconocer el nombre, respondió para escuchar noticias sorprendentes. Fue una llamada de cortesía de un amigo de Caterpillar Inc. ("CAT"), el gigante de $ 85 mil millones de dólares, informándole que CAT acababa de comprar el rival de JOY en la ciudad, Bucyrus International, Inc. ("BI"), por $8.8 billones.
Joy Global, candidato a MBA Carlos E. Fonseca preparó esta nota bajo la supervisión del profesor Ismael Oliva B. Este caso fue desarrollado para discusión en clase y no pretende ser un respaldo, fuente de datos primarios o un ejemplo de manejo efectivo o ineficaz.