RUINS OF MODERNITY AS TOURISM AND HERITAGE OF URBAN COUNTERCULTURE
RUINAS DE LA MODERNIDAD COMO TURISMO Y PATRIMONIO DE LA CONTRACULTURA URBANA
Author
Vásquez Rodríguez, Gerardo
Abstract
The social panorama of the world from the second half of the twentieth century broughtwith it the breaking of paradigms and beliefs that underpinned the project of modernityand the industrial revolution. Europe was the first to demonstrate the decay of the modernproject, ruin appears with the decline of the industrial model and this will initiate newsocial movements that will try to adapt by establishing a found way to see andinstrumentalize the new reality. These times of change would be the scenario of thecounterculture, this countercultural pattern has as its main iconography the urban andindustrial decline. At the same time, the so-called cultural tourism has emphasized theevidence of the counterculture as the mark of a historical event, especially in Europe,there is increasing evidence of the phenomenon. The present article tries toexplore the low processes that this happening of our times gives. El panorama social del mundo a partir de la segunda mitad del siglo xx trajo consigo elrompimiento de paradigmas y creencias que se sustentaban bajo el proyecto de lamodernidad y la revolución industrial. Europa fue la primera en evidenciar el decaimientodel proyecto moderno, la ruina aparece con la decadencia del modelo industrial yesto dará inicio a nuevos movimientos sociales que tratarán de adaptarse por medio deestablecer una encontrada forma de ver e instrumentalizar la nueva realidad. Estos tiemposde cambio serian el escenario de la contracultura, esta pauta contracultural tiene comoiconografía principal lo urbano e industrial en decadencia. Contemporáneamente elllamado turismo cultural ha subrayado la evidencia de la contracultura como huella de unacontecer histórico, principalmente en Europa aparecen cada vez más evidenciasdel fenómeno. El presente artículo intenta explorar los procesos bajos los que se da esteacontecer de nuestros tiempos.