THE VALUE OF THE INTANGIBLE IN SERVICES COMPANIES TOURIST HOTELS IN CASE-TOLUCA, MEXICO
EL VALOR DE LOS INTANGIBLES EN LAS EMPRESAS PRESTADORAS DE SERVICIOS TURISTICOS-CASO HOTELERIA EN TOLUCA, MEXICO;
Author
Gazzera, María Alejandra
Vargas Martínez, Elva Esther
Abstract
A set of intangible assets exists that must be managed, not only to maintain, but especially to fortify the competitiveness of the companies. It has caused the sprouting of a new approach within the enterprise management: the management of the knowledge and the measurement of the intellectual capital. In this frame, the present work is constituted like the result of shared theoretical experiences of works of investigation in the measurement of intangible in hotel tourist companies and their adaptation for its application like pilot experience in Toluca, Mexico. One detected that in enterprise contexts like present of continuous changes and complexity, the companies somehow look for to essentially develop strategies based on the internal resources against doing it according to considerations of external type, in an attempt to generate a given value superior to their clients and to surpass therefore the traditional sources search of competitive advantages. To develop a model of management of intellectual capital for the tourist sector is a long process, which this research only tries to be the beginning to contribute an interesting and a new explanation to the form to create value and competitiveness in an important sector as the indicated. Existe un conjunto de activos intangibles que deben ser gerenciados, no solo para mantener, sino especialmente para fortalecer la competitividad de las empresas. Ello ha propiciado el surgimiento de un nuevo enfoque dentro de la gestión empresarial: la gestión del conocimiento y la medición del capital intelectual. En este marco, el presente trabajo se constituye en el resultado de experiencias teóricas compartidas de trabajos de investigación en la medición de intangibles en empresas turísticas hoteleras y su adaptación para su aplicación como experiencia piloto en Toluca, México. Se detectó que en contextos empresariales como el actual de continuos cambios y complejidad, las empresas buscan de alguna manera desarrollar estrategias basadas fundamentalmente en los recursos internos frente a hacerlo según consideraciones de tipo externo, en un intento por generar un valor entregado superior a sus clientes y superar así las tradicionales fuentes de búsqueda de ventajas competitivas . Desarrollar un modelo de gestión de capital intelectual para el sector turístico es un largo proceso, del que este trabajo sólo pretende ser el comienzo para aportar una interesante y novedosa explicación a la forma de crear valor y competitividad en un sector tan importante como el señalado.