• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Gestión Turística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Gestión Turística
  • View Item

VALUE ASSESSMENT OF THE ARCHAEOLOGICAL RESOURCE THROUGH TOURISM: THE YERBA LOCA CASE

LA PUESTA EN VALOR DEL RECURSO ARQUEOLÓGICO A TRAVÉS DEL TURISMO: EL CASO YERBA LOCA;

Author
Rebolledo Dujisin, Pablo Nicolás

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/gestur/article/view/3497
10.4206/gest.tur.2009.n11-05
Abstract
Assessing value to archaeological resources requires a series of independent factors, among them: theory and its development and tourism education and training. The lack of theory-oriented development concerning the assessment of value to archaeological resources along with academic plans based on European experiences, makes archaeological tourism plans in Chile be responsibility of professionals who often fail in the application of foreign theories to our reality. On the other hand, education is presented as a key element concerning value assessment of a resource, either tourist value or others; finally the Yerba Loca Nature’s Sanctuary case is taken, which is a study area of “Lo Barnechea Archaeological Patrimony Program” (PALB from it’s name in Spanish) and through examples the plans and bases of such program are shown.
 
La puesta en valor de un recurso, en este caso el arqueológico, requiere de una serie de factores independientes entre si, entre ellos la teoría y su desarrollo, además de la educación y la capacitación turística. La falta de desarrollo propio de teorías acerca de la puesta en valor del recurso arqueológico sumado a los planes académicos basados en la experiencia europea, hace que los planes de turismo arqueológico en Chile queden en manos de profesionales que muchas veces fallan en la aplicación de las teorías foráneas a nuestra realidad. Por otro lado se plantea la educación como un elemento clave en la asignación del valor a un recurso, ya sea valor turístico u otro; finalmente se conduce al caso Santuario de la Naturaleza Yerba Loca, área de estudio del Programa Patrimonio Arqueológico de Lo Barnechea (PALB) y mediante el ejemplo se expresa la forma de actuar y los planteamientos de dicho programa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB