From Lectocentrism to Plurinormativism. Reflections on the Variety of Spanish in Teaching as a Second or Foreign Language
Del lectocentrismo al plurinormativismo. Reflexiones sobre la variedad del español como lengua segunda o extranjera
dc.creator | Andión Herrero, María Antonieta | |
dc.date | 2020-01-06 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T19:18:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T19:18:26Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/5984 | |
dc.identifier | 10.4067/s0071-17132019000200129 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/143984 | |
dc.description | Currently, an important issue to discuss in the teaching of Spanish as a second or foreign language (S-SL/FL) is the linguistic model of teaching-learning and on how to approach, in this context, the variety and variation of our language. Doubts about the suitability of the linguistic model, its ascription to a particular Spanish-speaking country or community, or the relation between correction and prestige are usual in academic authorities, manual creators, curriculum designers and teachers. From the perspective of S-SL/FL, in this article we reflect on concepts and attitudes associated with those issues: ethnocentrism (with its derivative lectocentrism) and plurinormativism, discussing their connections with the variety and variation of Spanish. We also analyze their association with the standard, the variety and the norm, the linguistic and extralinguistic evidences conditioning the Hispanism, and the impact of this academic institutional position on the teaching of S-SL/FL and the teaching manuals. | en-US |
dc.description | Hoy la enseñanza del español como lengua segunda o extranjera (E-L2/LE) se encuentra abocada a la reflexión sobre el modelo lingüístico de enseñanza-aprendizaje y a cómo abordar, en ese marco, la variedad y variación de nuestra lengua. Las incógnitas sobre su idoneidad y adscripción a un país o comunidad de habla concreta, la relación entre corrección y prestigio, entre otras, son frecuentes en autoridades académicas, creadores de manuales, diseñadores curriculares y docentes. Desde la perspectiva de E-L2/LE, reflexionamos en este artículo sobre conceptos y actitudes asociadas a las cuestiones anteriores: etnocentrismo (con su derivado lectocentrismo) y plurinormativismo, y sus relaciones con la variedad y variación del español. Analizamos sus vínculos con el estándar, la variedad y la norma, las evidencias lingüísticas y extralingüísticas que condicionan el hispanismo y el impacto que ha tenido esta postura institucional académica en la enseñanza del E-L2/LE y sus manuales didácticos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/5984/7096 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Estudios Filológicos | es-ES |
dc.source | Philological Studies; Núm. 64 (2019); 129-148 | en-US |
dc.source | Estudios Filológicos; Núm. 64 (2019); 129-148 | es-ES |
dc.source | 0717-6171 | |
dc.source | 0071-1713 | |
dc.title | From Lectocentrism to Plurinormativism. Reflections on the Variety of Spanish in Teaching as a Second or Foreign Language | en-US |
dc.title | Del lectocentrismo al plurinormativismo. Reflexiones sobre la variedad del español como lengua segunda o extranjera | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Filológicos
[0-9]{4}