Show simple item record

Del lectocentrismo al plurinormativismo. Reflexiones sobre la variedad del español como lengua segunda o extranjera

dc.creatorAndión Herrero, María Antonieta
dc.date2020-01-06
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:26Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:26Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/5984
dc.identifier10.4067/s0071-17132019000200129
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/143984
dc.descriptionCurrently, an important issue to discuss in the teaching of Spanish as a second or foreign language (S-SL/FL) is the linguistic model of teaching-learning and on how to approach, in this context, the variety and variation of our language. Doubts about the suitability of the linguistic model, its ascription to a particular Spanish-speaking country or community, or the relation between correction and prestige are usual in academic authorities, manual creators, curriculum designers and teachers. From the perspective of S-SL/FL, in this article we reflect on concepts and attitudes associated with those issues: ethnocentrism (with its derivative lectocentrism) and plurinormativism, discussing their connections with the variety and variation of Spanish. We also analyze their association with the standard, the variety and the norm, the linguistic and extralinguistic evidences conditioning the Hispanism, and the impact of this academic institutional position on the teaching of S-SL/FL and the teaching manuals.en-US
dc.descriptionHoy la enseñanza del español como lengua segunda o extranjera (E-L2/LE) se encuentra abocada a la reflexión sobre el modelo lingüístico de enseñanza-aprendizaje y a cómo abordar, en ese marco, la variedad y variación de nuestra lengua. Las incógnitas sobre su idoneidad y adscripción a un país o comunidad de habla concreta, la relación entre corrección y prestigio, entre otras, son frecuentes en autoridades académicas, creadores de manuales, diseñadores curriculares y docentes. Desde la perspectiva de E-L2/LE, reflexionamos en este artículo sobre conceptos y actitudes asociadas a las cuestiones anteriores: etnocentrismo (con su derivado lectocentrismo) y plurinormativismo, y sus relaciones con la variedad y variación del español. Analizamos sus vínculos con el estándar, la variedad y la norma, las evidencias lingüísticas y extralingüísticas que condicionan el hispanismo y el impacto que ha tenido esta postura institucional académica en la enseñanza del E-L2/LE y sus manuales didácticos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/5984/7096
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 64 (2019); 129-148en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 64 (2019); 129-148es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleFrom Lectocentrism to Plurinormativism. Reflections on the Variety of Spanish in Teaching as a Second or Foreign Languageen-US
dc.titleDel lectocentrismo al plurinormativismo. Reflexiones sobre la variedad del español como lengua segunda o extranjeraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record