The genre "report" and its representations in the discourse of members of the academia
El género informe y sus representaciones en el discurso de los académicos
Author
Harvey, Ana María
Muñoz, Daniel
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/151510.4067/S0071-17132006000100008
Abstract
In this article we deal with written interactions at university level. In particular, we inform about the results of a study conducted on teachers' perceptions about the rhetorical and functional features of the genre report. The research takes into account psycho-socio-pragmatic aspects, utilizes discourse analysis as a tool and applies a qualitative methodology to highlight and reconstruct genre representations. The material collected for study and analysis consists of 162 questionnaires applied to second-year teachers working in three universities of the capital city. Results show that informants share a social representation of the genre and of its textual structure. It is concluded that teachers consider conceptual and linguistically appropriate reports, as well as communicatively adequate texts, those that make the links between mental and social representation, textual structuring and description of reality explicit, in accordance with the special nature of the task requested. En este artículo se aborda el proceso de alfabetización disciplinar y sus manifestaciones discursivas escritas en las universidades chilenas. En particular, se informa de los resultados de un estudio acerca de las percepciones de los docentes respecto de las características retórico-funcionales del género informe. La investigación toma en consideración aspectos psico-socio-pragmáticos, utiliza el análisis del discurso como herramienta y aplica una metodología eminentemente cualitativa, para relevar y configurar representaciones del género. El material de estudio y análisis está constituido por 162 cuestionarios aplicados a profesores de segundo año, de tres universidades de la Región Metropolitana. Los resultados muestran que los informantes comparten una representación social del género y de su esquema textual. Concluimos que serían informes conceptual y lingüísticamente apropiados y comunicativamente efectivos, aquellos que expliciten los vínculos entre representación mental y social, estructuración textual y descripción de la realidad, de acuerdo con la naturaleza particular de la tarea solicitada.