Show simple item record

Clase social y desarrollo de la conciencia metapragmática de los niños

dc.creatorCrespo, Nina
dc.creatorRojas Crespo, Daniela
dc.date2018-02-17
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:27Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:27Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1417
dc.identifier10.4067/S0071-17132010000200002
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144001
dc.descriptionAn issue to be considered is whether or not some sociocultural differences off speakers also influence other abilitites, such as metapragmatic awareness, which allows the individual to consciously control the relation between the linguistic oral message and the extralinguistic information when language is used (Gombert, 1992). Thanks to this ability, a person can have full mastery of his/her linguistic resources for a more successful oral communication. With the purpose of looking at a possible social class-metapragmatic conscience interaction, the CMP instrument (Crespo, Alfaro and Pérez, 2008), which measures such a variable, has been applied to 100 childrens. Findings show that state school children reach 12% lower than those in private schools, whereas the fifth-graders narrow the gap with a score which is 1,7% lower than their private school peers. These results highlight the importance of schooling in the development of the metapragmatic conscience.en-US
dc.descriptionUn asunto por ver es si las diferencias socioculturales de los hablantes inciden también en habilidades como la conciencia metapragmática. Dicha capacidad permite al sujeto controlar conscientemente la relación del mensaje lingüístico oral con la información extralingüística cuando se utiliza la lengua (Gombert, 1992), permitiendo una comunicación oral más exitosa. Para observar la posible interacción de esta variable, se ha aplicado el instrumento CMP (Crespo, N.; Alfaro, P. y Pérez, D., 2008), que mide dicha variable, a 100 niños y niñas. Los resultados muestran que, en 3o básico, los estudiantes de los municipalizados obtienen un puntaje 12% más bajo que el de los particulares, mientras que los de 5o municipalizados acortan esta brecha con un puntaje 1,7% inferior que el de sus pares de colegios particulares, permitiendo señalar la importancia de la escolarización en el desarrollo de la conciencia metapragmática.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1417/1496
dc.rightsDerechos de autor 2010 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 46 (2010); 25-41en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 46 (2010); 25-41es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleSocial class and development of the metapragmatic conscience of the childrenen-US
dc.titleClase social y desarrollo de la conciencia metapragmática de los niñoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record