A greater discomfort: the melodramatic resistance of Isabel Leyzeaga
Una incomodidad mayor: la resistencia melodramática de Isabel Leyzeaga
Author
Suárez, Mariana Libertad
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/156110.4067/S0071-17132004003900015
Abstract
From the thesis exposed by Josefina Ludmer, in "Las tretas del débil" (1984) and taking as anchorage the evident resistance that exists between the ethical-aesthetic-political proposal of Isabel Leyzeaga and the immediate reception of its literary work, we set out to explore the process of self designation carried out by the author at the time of developing her writing, in order to track the objectivation resources that allowed to open a space for him in the Venezuelan cultural field of from the middle of the XX century. That is why we set out an approach to her two novels: Miga (1962) and Varias locas y yo (1955) understanding them as a part of a great literary proposal, that worke as an answer before the demands of the Venezuelan canon of the time and the systems of thought that legitimized it. A partir de la tesis expuesta por Josefina Ludmer en "Las tretas del débil" (1984), y tomando como anclaje el evidente contraste que existe entre la propuesta ético-estético-política de Isabel Leyzeaga y la recepción inmediata de su obra literaria, nos proponemos explorar el proceso de autodesignación llevado a cabo por la autora al momento de desarrollar su escritura, para así rastrear los recursos de objetivación que le permitieron abrirse un espacio en el campo cultural venezolano de mediados del siglo XX. De aquí que nos propongamos un acercamiento a sus dos novelas: Miga (1962) y Varias locas y yo (1955), entendiéndolas como parte de una gran propuesta literaria, que funciona como respuesta ante las exigencias del canon venezolano de la época y los sistemas de pensamiento que lo legitimaron.