The attitudes towards intradialect variation in hispanic sociolinguistics
Las actitudes hacia la variación intradialectal en la sociolingüística hispánica
Author
Blas Arroyo, José Luis
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/164910.4067/S0071-17131999003400005
Abstract
The paper represents a bibliographical essay on the main research undertaken in on linguistic attitudes Hispanic Sociolinguistics. The diversity and dispersion of the sources on a topic so relevant for the study of languages invites to a critical synthesis effort, to give an account of the principal efforts accomplished in this area in the last three decades. With all, this same diversity imposes a restriction on the study to the researches based on the Spanish internal variation, postponing the analysis of the not less important area of the attitudes toward Bilingualism. Delimited the object of study, the author examines closely various aspects related to linguistic attitudes, from methodology employed (matched-guise, the use of questionnaires, etc.) to the evaluation of the main correlations observed in the bibliography with extra-linguistic variables as sex, age, social class, etc. El presente trabajo representa un ensayo bibliográfico sobre las principales líneas de investigación emprendidas en el seno de la sociolingüística hispánica sobre el tema de las actitudes lingüísticas. La diversidad y dispersión de las fuentes sobre un tema tan relevante para el estudio sociolingüístico de la lengua invitan a un esfuerzo crítico de síntesis, que dé cuenta de los principales esfuerzos realizados en este ámbito en las últimas tres décadas. Con todo, esta misma diversidad impone la restricción del estudio a los trabajos basados en la variación interna del español, dejando para otro momento y lugar el análisis del no menos importante ámbito de las actitudes hacia el bilingüismo. Una vez delimitado el objeto de estudio, el autor pasa revista a diversos aspectos asociados con las actitudes, desde los relacionados con la metodología empleada (matched-guise, empleo de cuestionarios, etc.) hasta la evaluación de las principales correlaciones observadas en la bibliografía con variables como el sexo, la edad, la clase social, etc.