Show simple item record

Estrategias lectoras en el microcuento

dc.creatorLarrea O., María Isabel
dc.date2018-02-22
dc.date.accessioned2020-07-14T19:18:37Z
dc.date.available2020-07-14T19:18:37Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1557
dc.identifier10.4067/S0071-17132004003900011
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144113
dc.descriptionThe micro story, whose role is to reduce its multiple meaning, has textual conditions to make a reader competent. The open and rhetorical characteristics, its incomplete narrative situation, and its unpredictable and abrupt end encourage a semiotic hyper coded reading activity. The purpose of this paper is to study the influence that some of the principles of the micro story exerts on the reading activity. We state that the sender and the receiver of the micro story are textual strategies inscribed in the text in order to produce meaning pertaining to the genre. For this reason, we have considered that brevity, transtextual characteristics and fragmentation are strategies of the sender to better develop the cooperative activity of the receiver, these being the sub-codes that give instructions for the interpretation from which the reader makes inferences.en-US
dc.descriptionEl microcuento posee condiciones textuales para articular un lector competente, cuyo papel es reducir su plurisignificación. El carácter abierto y retórico, su situación narrativa incompleta, su final imprevisible y abrupto, estimulan una actividad lectora semióticamente hipercodificada. El propósito de este trabajo es estudiar la influencia que ejercen algunos de sus principios sobre la actividad lectora. Postulo que el emisor y el receptor del microcuento son estrategias textuales inscritas en el texto para la producción de significados propios del género. Para ello, he considerado que la brevedad, la transtextualidad y el fragmentarismo son estrategias del emisor para desarrollar, en mejor forma, la actividad cooperativa del receptor, subcódigos que proporcionan instrucciones para la interpretación desde las cuales el lector realiza sus inferencias.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1557/1634
dc.rightsDerechos de autor 2004 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; Núm. 39 (2004); 179-190en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 39 (2004); 179-190es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.titleReading strategies in the micro storyen-US
dc.titleEstrategias lectoras en el microcuentoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record