• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Online representation of Chilean students' movement: News' re-appropriation on Facebook

Representación online del movimiento estudiantil chileno: Reapropiación de noticias en Facebook

Author
Cárdenas Neira, Camila

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1268
10.4067/S0071-17132016000200002
Abstract
This article analyzes the ways in which circulating discourses in social networks shape representations about the political action of the Chilean students' movement. The theoretical and methodological framework come from Critical Discourse Studies (CDS), whose socio-cognitive approach seeks to enquire about linguistic, epistemic and ideological factors that influence the ways of self and hetero representation of the youth actors. The corpus has been taken from the Facebook fan page "Estudiantes Informados" (Informed Students) during September and December 2011, and it comprises pieces of news from online press which retrieve controversial events related to the educational conflict and their associated comments. It is observed that the generational appropriation of historical and political conditions resignifies journalistic discourses about students' action, straining representations that redefine the social knowledge on mobilized youth.
 
Este artículo analiza cómo los discursos que circulan en redes sociales modelan representaciones sobre la acción política del movimiento estudiantil chileno. El marco teórico-metodológico proviene de los Estudios Críticos del Discurso (ECD), cuyo enfoque socio-cognitivo permite indagar en los factores lingüísticos, epistémicos e ideológicos que inciden en las formas de auto y hetero-representación de los actores juveniles. El corpus se recoge de la fan page de Facebook "Estudiantes Informados" durante septiembre y diciembre de 2011, y se compone de noticias de la prensa online que recuperan sucesos polémicos sobre el conflicto educativo y sus respectivos comentarios. Se observa que la apropiación generacional de condiciones históricas y políticas resignifica los discursos periodísticos sobre la acción estudiantil, tensionando representaciones que redefinen el conocimiento social sobre los jóvenes movilizados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB