• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Variation in the lexical competence of the preschoolers: some associated factors

Variación en la competencia léxica del preescolar: algunos factores asociados

Author
Olivia Herrera, María

Mathiesen, María Elena

Pandolfi, Ana María

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1626
10.4067/S0071-17132000003500004
Abstract
The present work describes the lexical development in children, whose ages range from three to six; these children belong to the Biobío and Metropolitan areas. The sample, 1393 children, is part of four research projects, funded by the National Research Foundation. The TEVI was used twice in the year, at the beginning and the end of the school year. As a result, it was observed that the great majority did not reach the norm established by the TEVI, that children improved between the two measurements, and that the attendance to some preschool center favored the children’s lexical development. Besides, the mean in boys was significantly higher as compared to girls. Finally, some significant associations were established considering some variables of the children’s families.
 
El presente trabajo describe la comprensión léxica de niños cuyas edades fluctúan entre los 3 y 6 años, provenientes de las Regiones del Biobío y Metropolitana. Las muestras, que reúnen a 1.393 niños, son parte de cuatro proyectos Fondecyt, tres finalizados y uno en curso. Para evaluar la comprensión léxica, los niños fueron medidos a través del TEVI, en dos oportunidades, con un lapso de seis meses. Como resultado se obtuvo que la gran mayoría de los niños se encuentra bajo la norma; que se produce un avance significativo entre la primera y segunda medición, que la asistencia a un centro educativo influye positivamente. Además, se detectó un promedio mayor en la comprensión léxica de los niños varones frente a las niñas. Finalmente, se detectaron algunas asociaciones significativas con variables estudiadas de las familias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB