You Can Never Say the Most Important Thing - Tribute to Ricardo Piglia
Nunca se puede decir lo más importante - Homenaje a Ricardo Piglia
dc.creator | Rodríguez Fernández, Mario | |
dc.date | 2020-06-26 | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T19:18:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T19:18:47Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6123 | |
dc.identifier | 10.4067/s0071-17132020000100065 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/144239 | |
dc.description | The work essentially proposes that Piglia’s story “Tribute to Roberto Arlt” is developed through anintimate connection between the so-called “two parts of the story”: the bibliographic research and“Luba” the unpublished assumption of Arlt. He has not perceived this union because he has notworked with Piglia’s own idea about the existence in every brief narrative of two stories, the visibleand the secret. In the interstices of the visible history of the bibliographic research is narrated oneof greed and antiutopian, and in the persecution told in “Luba” another secret of redemption andutopian. To discover the opposition is necessary to understand them as a set. There are, on theother hand, elements of union: in both is narrated a persecution, the pursuit of a text in one, thepersecution of a man in the other. Finally, there is a double homage: the visible history is a homage(ambiguous) to Arlt, the secret, a tribute (for the disposition of narrative devices) to Borges. | en-US |
dc.description | El trabajo propone fundamentalmente que el relato de Piglia “Homenaje a Roberto Arlt” se desarrolla a través de una íntima conexión entre las llamadas “dos partes del relato”: la pesquisa bibliográfica y “Luba” el supuesto inédito de Arlt. Hasta ahora la crítica no ha percibido claramente esta unión porque no ha trabajado con la idea del mismo Piglia sobre la existencia en toda narración breve de dos historias, la visible y la secreta. En los intersticios de la historia visible de la pesquisa bibliográfica se narra una de codicia y antiutópica, y en la de persecución contada en “Luba” otra secreta de redención y utópica. Para descubrir la oposición es necesario entenderlas como un conjunto. Hay por otra parte, elementos de unión: en las dos se narra una persecución, la persecución de un texto en una, la persecución de un hombre en la otra. Finalmente, hay un homenaje doble: la historia visible es un homenaje (ambiguo) a Arlt, la secreta, un homenaje (por la disposición de los dispositivos de narración) a Borges. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chile | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6123/7224 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Estudios Filológicos | es-ES |
dc.source | Philological Studies; Núm. 65 (2020); 65-76 | en-US |
dc.source | Estudios Filológicos; Núm. 65 (2020); 65-76 | es-ES |
dc.source | 0717-6171 | |
dc.source | 0071-1713 | |
dc.title | You Can Never Say the Most Important Thing - Tribute to Ricardo Piglia | en-US |
dc.title | Nunca se puede decir lo más importante - Homenaje a Ricardo Piglia | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Filológicos
[0-9]{4}