• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Linguistic ideas in Latin America: the theoretical model of Espinosa Pólit

Ideas lingüísticas en Hispanoamérica: el modelo de Espinosa Pólit

Author
Zamorano Aguilar, Alfonso

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/1363
10.4067/S0071-17132013000100010
Abstract
This article is a contribution to a recent research perspective on the reception of linguistic ideas in Latin America (whose study usually involves a restructure and/or an extension of the history of Spanish linguistic thought); and it is also a study of the originality on the development of linguistics in Latin America and, specifically, in Ecuador, which has no presence in the bibliography of the history of linguistics. The concrete study of Espinosa's grammar (1) customizes modern concepts based in tradicional theories; and (2) highlights the development of an eclectic grammatical reflection and (3) its didactic transposition in a different sense of the well-known history of Spanish grammar, for example, in the case of RAE, Benot or Bello.
 
Este artículo se constituye como una contribución a una línea de investigación abierta recientemente sobre la recepción de las ideas lingüísticas en Hispanoamérica (cuyo estudio suele suponer una reestructuración y/o una ampliación de la historia de las ideas lingüísticas españolas) y sobre la historificación de la idiosincrasia y originalidad del desarrollo del pensamiento lingüístico en América Latina y, en concreto, en Ecuador, país que aún no había sido abordado por la bibliografía historiográfica. El estudio específico de la obra de Espinosa Pólit pone de relieve la presencia en Ecuador de (1) conceptos modernos sobre base tradicional; (2) una línea ecléctica de reflexión gramatical y (3) una transposición didáctica de signo distinto al que las historias de la lingüística se refieren, por ejemplo, en el caso de la RAE, de Eduardo Benot o de Bello.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB