Women Readers Images in Zig-Zag magazine, 1920-1940
Imágenes de mujeres lectoras en revista Zig-Zag, 1920-1940
Author
Darrigrandi Navarro, Claudia
Viu Bottini, Antonia
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/597810.4067/s0071-17132019000200013
Abstract
This article analyzes a set of images of women readers that appeared in Zig-Zag magazine during the twenties and thirties, mainly in cover illustrations, advertisements, and photographs in articles. Through the analysis of visual and material elements in the images it explores the significance of modern life in relation to reading practices of women that the magazine displays. The article claims that there are images of reading scenes in which residual models of woman conceive reading with regard to new possibilities of efficiency in bourgeois home care, beauty and health. These models are in tension with a growing production of images in the magazine in which reading is associated with increasing degrees of independence resulting from woman participation in wage labor. At the same time, the paper studies the repetition of certain gestures on mass press serialized images and the possible significance this entails in the representations of female reading practices, in particular that of the recurring gestures in beauty-oriented advertisements in which women look at a mirror. El presente artículo estudia un conjunto de imágenes de mujeres lectoras aparecidas en revista Zig- Zag durante las décadas del veinte y treinta, principalmente en ilustraciones de portada, avisos publicitarios y fotografías al interior de reportajes. A través del análisis de elementos visuales y materiales en las imágenes interesa pensar las significaciones de lo moderno en relación a las prácticas de lectura femenina que muestra la revista. El artículo postula que existen escenas de lectura en las que aparecen modelos femeninos residuales en los que lo “moderno” se circunscribe a las nuevas posibilidades de eficiencia en el cuidado del hogar burgués, la belleza y la salud. A su vez, estos modelos entran en tensión con una creciente producción de imágenes en las que la lectura se asocia a grados crecientes de inserción en el mundo del trabajo asalariado. El estudio se interesa por la repetición de ciertas gestualidades en las imágenes serializadas de la prensa de masas y por las posibles significaciones que esto imprime a las representaciones de prácticas lectoras femeninas, en particular avisos publicitarios orientados a la belleza en las que las mujeres miran un espejo.